KMaM – Kniha Meče a Magie

KMaM, neboli Kniha Meče a Magie, je herní systém vzniknuvší na základě jednoduchého popudu, kdy mně ostatní herní systémy vždy nějak nelogicky omezovaly. Obvykle způsobem, ke kterému jsem přes všechnu snahu nenašel jediný rozumný důvod.

Je mi sice jasné, že v podstatě jsou všechna pravidla RPG určená pro hraní na papíře a s tužkou v ruce jen vodítky. Tedy že je na hráčích a Pánech jeskyní, jestli a jak si budou pravidla upravovat k obrazu svému. To nic nemění na faktu, že mnoho těchto pravidel obsahuje omezující pravidla, která nedávají žádný smysl.

Například:

Proč nemůže postava změnit svou specializaci/povolání/třídu, pokud chce? V reálném světě lze také vystudovat práva a potom zoologii.

Proč se nemůže jedna postava naučit něco od druhé, aniž by sama měnila povolání?

Proč existují zbraně, které jako hráč nemohu použít? Respektive, proč je rase nebo povolání znemožněno vzít do ruky sekeru, když hůl v pohodě zvládne? Je to stejné, jako zakázat absolventům kurzu vaření naučit se karate.

Proč se vlastnosti postavy v mnoha případech nemění plynule během postupu postavy způsobem, který by měl na hru reálný dopad, pokud během hry využívá svou inteligenci nebo stále používá zbraně?

Proč se má ovládání zbraní a magie vzájemně vyrušovat?

Proč jsou zapovězeny určité kombinace ras a profesí? Dává to stejný smysl jako zakázat zrzkám nad třicet let hlásit se na post sekretářky (s touhle logikou by zmizela Donna Paulsen z Kravaťáků, ach jo…).

A další a další a další…

Z tohoto důvodu je systém KMaM postavena na následujících principech.

 

 

Komentáře