Průběžně se vyvíjející psací pravidla

Za dobu, co píšu a sleduju dění na psací scéně, se relativně ustálilo několik principů, kterými se v tvorbě řídím a které doporučuju i ostatním. Nejedná se ani tak o řemeslnou stránku, jako o tvar osobnosti autora.

  1. O zábavě

„Psaní je nejlepší zábava, jakou si může člověk užít sám se sebou.“

Sir Terence David John Pratchett, OBE

Pište to, co si sami chcete přečíst. Stejně jako platí, že se žádný člověk nezavděčí svým textem všem, stejně tak platí, že pokud se něco líbí vám, existuje další skupina lidí, které se to bude líbit taky. Co vás nebaví, tomu pravděpodobně nebudete věřit ani sami a čtenář to pozná.

  1. O konstrukci

„Ďábel je v detailech.“

Jazyková úroveň a gramatická přesnost je stejně důležitá jako živost a vnitřní logika příběhu. Dřevěný balkon také nebudete lepit lepicí páskou, ale použijete vruty a hřebíky. Pokud ne, vaše konstrukce vám dříve nebo později spadne na hlavu.

 

  1. O velikosti a odvaze

Děkan: Ale drahý chlapče, kdo vám dovolí stavět takové domy?“
Roark: „Otázkou není, kdo mi to dovolí. Otázkou je, kdo mě zastaví.“

Ayn Rand, Zdroj

„Neměj malé cíle. Nikdy.“

Alena Davidová, rada novorozenci

„Ať už si říkáte, že uspějete, nebo ne, pokaždé budete mít pravdu.“

Henry Ford

„Pokud se za to, co vytváříte, aspoň trochu nestydíte, pravděpodobně nepřicházíte s ničím novým.“

Nebojte se vlastních myšlenek a ztřeštěných nápadů. Na druhé straně i kvalitně napsaná žánrovka může být hodnotnější a cennější než snaha o originalitu, nové přístupy a odlišnost za každou cenu. Dobře prošlapané cesty jsou plné turistů, neonových značek a stánků s občerstvením.

Jděte za hranice vlastních snů i nočních můr a pak ještě tisíc mil stejným směrem. Tam se dějí zázraky, na tichých loukách pod hvězdami, kde nikdo neruší.

  1. O úměrnosti

„Jeden kostlivec k hrůze, dvacet kostlivců schůze.“

Lucie „Sombra“ Lukačovičová

Všeho moc škodí a příliš často se vyskytující prvek ztrácí váhu, pokud není opodstatněný a nemá funkci. Týká se to děsu, násilí, humoru, sexu i čehokoli dalšího. 

  1. O zvědavosti

 „Lékem na nudu je zvědavost. Na zvědavost není léku.“

Stephen Hawking

„Pokud se nechcete učit, nikdo vám nepomůže. Pokud se chcete učit, nikdo vás nezastaví.“

Anonym

Pravděpodobně neexistuje informace, kterou by spisovatel nemohl využít. Proto se otevřete veškerému vědění od astronomie po zoologii. Čtěte všechno, co vám přijde pod ruku. Nejen vlastní žánr – zajímejte se o to, jak věci fungují, co je vytváří, jak pracovaly dnes i před tisícem let a co se na nich změnilo. Když už to nevyužijete, obohatíte si vlastní život. To je taky využití.

  1. O prvních verzích, úpravách a změnách

Roy: „A v nejvyšším bodě nápřahu přijde malé zaváhání. Pukrle bohům.“
Molly
: „Eee…pukrle bohům?“
Roy
: „Jo. Bohům. Že jste omylná. Že dokonalost je nedosažitelná.“

Kevin Costner a Renne Russo, Zelený svět

„První verze čehokoli je sračka.“

Ernest Hemingway

„Pokud se nová verze textu liší o méně jak 10%, už toho nechte.“

Michael A. Stackpole

Nesnažte se vytvářet dokonalá díla na první dobrou. Každý text se dá vyladit a dobrousit. Ale musí nejdříve existovat. Nebojte se hrubopisů, náčrtků a pracovních verzí. Nepotřebujete dokonalost, potřebujete výsledky.

Nebojte se začínat, nebojte se měnit, nebojte se odložit nedokonalé, aby uzrálo. Stejně tak se ale nepatlejte s každou stránkou týden – vždycky najdete něco, co se dá změnit. Dokonalý text je mýtus. Pokud si můžete s čistým svědomím říct, že jste v danou chvíli udělali to nejlepší, co jste mohli, pošlete to dál.

  1. O prožitku a věrohodnosti

„For the Hooorde!!“

World of Warcraft

„Stephanie Meyer napsala to, co chtěli všichni slyšet. J. K. Rowling to, čemu sama věřila.“

Blíže neurčený web o psaní

Vzbuzujte emoce a prožívejte to, co vytváříte. Pokud textu nevěříte jako autor, nebude mu věřit ani čtenář. Když vás při čtení nedojme smrt postavy, když ve filmu necítíte odhodlání spolu s hlavním hrdinou a pokud neumíte ve hře pozvednout meč a zvolat aspoň v duchu z plných plic „Za krále!“, pak to nedostanete ani na papír.

  1. O přetvářce

„Odraz na kaluži vody neprozradí její hloubku. Čas ano.“

Netvařte se, že píšete něco jiného, než ve skutečnosti píšete. Pokud z toho něco jiného nakonec vyleze, proč ne.  Ale nepředstírejte, že tvoříte velké umění, když vám jde jen o vystřílené zásobníky, hory mrtvých a fádní sex.

  1. O samostatnosti, workshopech a přednáškách

„Chceš dělat věci pro lidi? Pak musíš být nejdříve typ člověka, co věci dotáhne. Abys byl takový člověk, musíš milovat dělání věcí. Abys ho miloval, starej se o věci, ne o lidi.“

Henry Cameron k Howardu Roarkovi, Zdroj

„Svou vůli co složku musíte do podniku přinést vy. Vy, jen vy, a nikdo jiný, než vy.“

Čert k sedláku Čuperovi, pohádka Až opadá listí z dubu

Neptejte se pořád ostatních, co máte psát, jak to máte psát a jak by to napsali oni. Pište za sebe. Nechte se klidně nasměrovat, opravit, nebo si nechte poradit. Ale nakonec je to vždycky mezi vámi a klávesnici nebo perem a papírem.

Na kouknutí do cizí kuchyně není nic špatného. Ale kurzy ani přednášky nenapíší nic za vás. Přílišné kurzování a zapomínání na vlastní psaní vede často ke strojovému psaní bez náboje, bez vnitřní jiskry, bez vlastní invence a osobnosti.

  1. O byznysu a sebepropagaci

„Usmějte se, Clarice, budou z nás parťáci.“

Dr. Hannibal Lecter

„Pokud vám někdo tvrdí, že z toho, co dělá, nechce mít prachy, je to buď blázen, blbec, nebo jednoduše kecá.“

Ivo Toman

Nakladatel je obchodník. Čtenáři klienti. Nevnímejte slova marketing a prodejnost jako sprostá slova. Pokud chcete prosadit svou vizi či přístup, pronikněte i do marketingu a dalších disciplín. Pokud je budete znát, můžete s nimi provázat to, čeho chcete dosáhnout. Nemusíte slevovat z vlastních nároků a podmínek, pokud se vám podaří je proplést záměry ostatních.

O rozsahu

„There´s no case too big, there´ no case too small….“

Chip´n Dale Rescue Rangers original theme

Jediný rozdíl mezi povídkou a 10ti dílnou sérií je ve velikosti struktury. Jinak je to jen text. I Kolo času nebo Meč pravdy jsou vlastně jen hrozně moc přerostlé povídky. Nic jiného.

 

„Není v povaze člověka – ani žádné jiné živé bytosti – začínat tím,
že se dobrovolné vzdá, že si plivne do tváře a zatratí život;
na to je třeba procesu mravní zkázy, jenž je u každého jedince jiný.
Někteří se vzdávají pod dotekem prvního tlaku, někteří se zaprodají,
některý padají pomalu a nepostřehnutelně, až vyhasnou úplně,
aniž by věděli, kde a jak svůj oheň ztratili. Pak se všichni ztratí
v nekonečném bahně svých starších předchůdců, kteří jim
neustále opakují, že dospělost znamená netrvat na svých názorech,
bezpečí znamená netrvat na svých hodnotách a praktičnost
znamená netrvat na své hrdosti. A přesto se někteří nevzdají,
jdou dál a vědí, že nelze zradit svůj vnitřní vlastní oheň, učí se, jak mu
dát tvar, význam a jak ho uskutečnit.“

 Ayn Rand, spisovatelka a filosofka, kterou odmítlo patnáct nakladatelů, nezměnila ani čárku a její knihy se prodávají dodnes po celém světě

Zdroj, předmluva k 25. výročí prvního vydání, strana 11

Komentáře