Země, Peklo, Nebe…je jedno, kde jste, byrokracie je stejná…

Zjisti víc

 

Ellen Brock: Jak vytvořit zápletku

Dneska se budeme bavit o tvorbě zápletky pro vaši knihu. Většina autorů nezačíná tvorbou zápletky, ale nějakou obecnou ideou, námětem, který mají v hlavě. V té chvíli nemají dějové oblouky ani propracované postavy. Hodně lidí tohle provádí až při editaci, kdy si uvědomují, že je spousta věcí špatně, hodně věci potřebují změnit.

Znalost struktury

Tudíž se hodně lidí rozhodne, že příští knihu potřebují naplánovat, ale tvorba zápletky není dobrá nebo špatná, záleží to zkrátka na vašem psacím procesu. Ale jestli zjistíte, že vám tvorba zápletky pomáhá, určitě to dělejte a měli byste to aspoň zkusit.

Jenže tvorba zápletky nepomáhá, pokud nerozumíte struktuře příběhu a nerozumíte úplně tomu, čeho vlastně chcete dosáhnout.

Tudíž na začátku je velmi dobré si sepsat seznam scén, které chcete zahrnout. Pište si to, co máte v hlavě stylem „jo, tohle bude fakt super, když se to stane, odehraje se to tady a tady“. Pokud víte, kde mají věci končit, napište si to taky.

Zkrátka si takhle sepisujte nápady na scény a neřešte, jestli spolu nějak souvisí nebo jestli se nějak ovlivňují.

Navazující uspořádání

Jakmile tohle dokončíte a už vám v hlavě nic nezůstane, zkuste si je uspořádat za sebou, jak nejlíp umíte. Potom, když máte scény za sebou v pořadí, které dává aspoň trochu smysl, budete chtít najít způsob, jak spojit tyhle nápady dohromady, protože příběh je řetězová reakce, kdy jedna věc vede k druhé a ta vede k další a tak dále. Takže každá scéna, kterou takhle máte, musí být potřebná pro celek vyprávění příběhu. Nepatří tam scény, které ničemu neslouží, které se vám jen líbí nebo vás baví.

Jenže tohle je na tvorbě zápletky super, protože si můžete najít způsob, jak učinit všechny ty scény, které se vám líbí, důležité pro příběh, tedy učinit je potřebnými. Tedy změnit je tak, aby vedly k cíli a byly součástí té řetězové reakce.

Dějový oblouk

Řekněte, že píšete scifi a chcete, aby hrdina bojoval s cizí rasou, a chcete, aby loď té rasy někde havarovala. A teďka potřebujete  najít způsob, jak ty dvě myšlenky propojit. Celkem očividné řešení je, že havarující mimozemšťani budou agresivní, tudíž se jim bude muset někdo postavit.

Ovšem na tomto příkladu je vidět, jak se dvě myšlenky mění v dějový oblouk. Takže pokračujte stejným stylem a spojujte jednotlivé body do dějových oblouků. Když narazíte na problém, kdy nevíte, jak dál, prostě si to nechce na později a věnujte se jiné části. Mezitím vás třeba napadne něco dalšího nebo zjistíte, že původní část vůbec nepotřebujete.

Tohle propojování může držet hodně autorů zpátky, pokud nerozumí skutečnosti, že každá část má sloužit posouvání děje k další části a zkrátka nemůže zahrnovat části, která nemají důvod. Pokud tam takové části máte, je to rudá vlajka pro editory, kterým říká, že si nejste jisti tím, co děláte a nevyznáte se v tom.

Otázka relevance

Takže řekněme, že je fakt důležité, že vaše postava je viděna v taneční hodině, jenže taneční hodina nemá naprosto nic společného s ničím dalším v celé knize. I tak najdete nějaký způsob, jakým je taneční hodina relevantní. Například protože jde na taneční hodinu a není doma, někdo se vloupe k postavě domů. A třeba ukradne něco fakt důležitého, co postavu reálně ovlivní. Ovšem stejně tak mohla být postava v knihovně nebo kdekoli jinde, jediným účelem je, že nebyla zrovna doma.

Dalším faktorem je, že každý scéna potřebuje nějaký druh konfliktu, tedy něco, co jde proti motivaci postavy. Nemusí to být výrazně komplikované, ale je potřeba nějaká forma a intenzita opozice. Je potřeba nějaká překážka, která postavě brání získat bezpracně to, co chce. Pokud tohle chybí, pak nemá příběh víceméně žádný náboj a nezaujme čtenáře. Protože konflikt je to, co je vtahuje a udržuje jejich zájem.

Takže si dejte pozor, aby všude byla nějaká forma a intenzita konfliktu a aby každá část sloužila jako most k té další a všechny směřovaly k cíli formou řetězové reakce. Pokud tohle dodržíte, bude vám příběh krásně fungovat a nejspíš nebude potřebovat příliš drastické editační zásahy.

Zdroj: EllenBrock

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *