


Hello Future Me: Plot armour je v psaní dobré (někdy)

Jenna Moreci. 10 nejlepších způsobů, jak se skutečně soustředit na psaní knihy

Reedsy: 11 cvičení, které vám pomohou s autorským blokem

Abbie Emmons: Jak napsat postavu s NEGATIVNÍM vývojovým obloukem?

Writer´s Routine Podcast: Psací tipy of Kena Folletta. Tajemství za nejlepšími historickými thrillery 3/3

Jenna Moreci: 10 nejlepších tipů pro zvýšení vašeho počtu slov – rada pro pod autory (under writers)

Abbie Emmons: 10 způsobů, jak se stát rychlejším autorem

Ellen Brock: Jak RYCHLE vytvořit zápletku knihy

Abbie Emmons: Chcete psát lepší dialogy? Začněte dělat tohle…

Bookishpixie: 4 otázky, na které musí každý sales pitch odpovědět
(Sales pitch je výraz pro krátkou obchodní prezentaci výrobku nebo služby. Podstatné je, aby byl jasný, stručný a přesvědčivý. Protože jsem nenašel český ekvivalent, budu v textu používat originál. Autoři používají také termín elevator pitch, kterýžto termín pochází od toho, že celá prezentace nepřesáhne 30 vteřin, lze jí tedy oslovit někoho během cesty výtahem. Pokud znáte něco, co tomu odpovídá v češtině, podělte se v komentářích, rád nahradím.).
Ahoj super komunito, tady Gabe a tohle je Bookishpixie.
Jedna z věcí, o které se vždycky rád pobavím a nejspíš nepřestane být nikdy irelevantní, je, jak knihu prezentovat. Budete o ní totiž muset mluvit v mnoha různých formátech, ať už je to na Twitteru, v mailu nakladateli nebo v anotaci, nebo i jen v hovoru s kamarádem. Takže je opravdu užitečné se naučit, jak o ní mluvit.
Jak jsou základní věci, které každý pitch potřebuje?
Existují 4 otázky, které musí každý sales pitch zodpovědět:
Kdo je hlavní hrdina?
Tohle je celkem očividné, ale je potřeba se zmínit o tom, o kom ta kniha vlastně je. Je jedno, jestli je to 12letý trans kluk nebo 16letý lovec, ujistěte se, že jste tuto osobu zmínili.
Jaký je hrdinův cíl?
Ustanovení základního cíle je hrozně důležité, že to snad nejde víc zdůraznit. Právě cíl je obrovským krokem ve sdělení čtenáři, o čem kniha vlastně je. Bez tohohle prvku bude pitch vypadat jako přemýšlení a čtenáři pak plně neuchopí, co se tam vlastně bude dít. Tohle tedy jasně stanovte co nejdřív.

Co stojí mezi protagonistou a jeho cílem?
Tohle je důležité proto, že to čtenáři sděluje základní překážku, tedy proč hrdina nemůže prostě jednoduše získat to, co chce. Pokud by toho dosáhl jednoduše, nebude to dlouhé a rozhodně to nebude nijak zábavné. Ujistěte se tedy, že máte jasně stanoveno, co vlastně mezi hrdinou a jeho cílem stojí, ať už je to záporák nebo nějaká jiná síla, která snadnou cestu znemožňuje. Ať to má jakoukoli podobu, definujte to.
Co všechno může protagonista ztratit?
Pokud hrdina selže, o co všechno ve svém životě přijde a jaké bude mít jeho selhání důsledky? Tohle je klíčové, protože to ukazuje, co je v sázce. V zásadě to čtenáři sděluje, proč by ho měl tenhle příběh vlastně zajímat. V případě, že hrdina selháním o nic nepřijde, proč by na jeho příběhu vlastně mělo jakkoli záležet? Musí to být něco, co je pro hrdinu osobní, ale taky něco, co ho trochu přesahuje.
Například v Hladových hrách vstoupí Katniss do hry proto, aby ušetřila sestřin život. Pak samozřejmě svůj život, protože je uvnitř. Jak se ale příběh rozvíjí, přechází do obrovské revoluce, která ovlivňuje naprosto všechny. A jejich životy spočívají na jejích ramenou.
V závislosti na žánru nemusí jít vždycky o globální záležitosti, je však třeba, aby hrdina reálně měl co ztratit a aby mu na tom opravdu záleželo.
Ať už tedy sdělujete pitch na jakékoli platformě, určitě myslete na všechny 4 body.
Zdroj: Bookishpixie
0 komentáøù