Splní dávný Poutník úkol a ochrání korunu?

Zjisti víc

 

Vivien Reis: Jak pro vaši knihu vymyslet podzápletky?

Nepolapitelná podzápletka. Pojďme si o tom promluvit.

Podzápletky se umí někdy tvářit velmi děsivě a náročné na to je ve vašem románu zprovoznit. Vy víte, co chcete, aby se ve vaší knize událo, ale všichni vám mezitím opakují podzápletky, podzápletky, podzápletky. Většinou to vyžaduje spoustu plánování předem a zjištění, jak zaplést do vašeho hlavního příběhu ještě oddělený příběh. To všechno bez toho, aby se to navzájem pletlo. Což hodně lidí vyděsí a dost autorů se tak podzápletkám jednoduše vyhýbá.

Pokud se přece jen pro podzápletku rozhodnou, je to dostačující. Nicméně podzápletky jsou reálně až děsivě jednoduché. To neznamená, že vaše obavy jsou hloupé nebo neopodstatněné, protože se jich v nějaké chvíli a fázi bojí prakticky každý.

Takže rozeberu, co to vlastně podzápletka je a pak vám ukážu několik způsobů, jak ji zaplést do vašeho hlavního příběhu.

Co je vlastně podzápletka?

Nejdříve tedy, co je vlastně podzápletka. V první řadě nám podzápletka umožňuje lépe porozumět hlavní postavě. Její motivaci. Tomu, jak bude v určité situaci reagovat. Co považují ve svém životě za důležité a jaké mají chyby.

Podzápletky jsou zkrátka postranní příběhy, které pomáhají čtenáři lépe pochopit konkrétní postavu. To všechno předtím, než se na konci příběhu stane velký třesk. Stejně jako hlavní příběh potřebuje i podzápletka začátek, prostředek a nějakou formu rozuzlení. Tedy to samé, jako hlavní zápletka knihy, protože je to stejný mechanismus, jen v menším rozsahu.

Za tímto účelem má i vlastní příběhový oblouk. A pokud ho nějakou část postrádáte, pak to možná nevypadá, že by hrála v hlavním příběhu nějakou roli. Což není dobře, protože její rozuzlení musí nějak ovlivnit i hlavní zápletku. I když jen ukazujete trochu vývoje postavy a myslíte si, že to není podstatné (je to podstatné), podzápletka musí nějakým způsobem ovlivnit hlavni příběh a být pro něj relevantní.

Už jsem to zmínila, ale podzápletka je nějakým způsobem navázána na tu hlavní, protože se odrazí ve finále. Tedy ve fázi, kdy příběh končí. Cokoli poté už je jen dohra nebo nastavení podmínek pro pokračování. Podzápletka vaše postavy oslabuje nebo posiluje, což ovlivní jejich chování během finále příběhu.

Můžete ji nechat trvat o poté, ale její dopad a vliv je potřeba pocítit ještě před finále. Když teď rozumíme podstatě tohoto nástroje, pojďme se přesunout k praktičtějším věcem. Tedy jak konkrétně zakomponovat podzápletku do vlastního příběhu?

Jde o jeden z nejčastějších autorských problémů, pokud jde o vývoj samotného příběhu. Jak přijít s nápady na samotnou podzápletku a jak ji zaplést do hlavní linky. Existuje pět otázek, které si zodpovězte.

Jaký má váš hrdina vztah ke své rodině?

V mnoha knihách, filmech nebo příbězích obecně, která nejsou dramaty, není přílišné zaměření se na rodinu. Objeví se tam nějaká romance nebo manželé čí manželky, ale co rozšířená rodina? Co jejich děti, jejich rodiče nebo sourozenci? Prarodiče? Tuhle informaci můžete použít k upozornění na další stránku vaší postavy či dodání významu chybě, která nakonec ovlivní hlavní zápletku. Nebo kterou musí hrdina překonat ještě před finále celého příběhu.

A ruku na srdce, je velmi realistické, že chyby vašeho hrdiny mohou vyvěrat právě z rodinných problémů, se kterými se potýkal po celé dlouhé roky. Je to tedy pro čtenáře naprosto uvěřitelné.

Existuje druhý záporák, který funguje mimo hlavní zápletku?

Tohle je postava, která klade vašemu hrdinovi do cesty další překážky. Ty ale hrdinu mentálně i fyzicky posílí, což se opět projeví v hlavním finále. Pamatujte ale na to, že tento sekundární záporák nemůže zastínit hlavního. Jde jen o překážku a cvičení, které hrdinu připravují na finále.

Záporák, který pomáhá hrdinovi? Je v tom trochu paradox, ale pokud by se tito dva nestřetli, nebude hrdina dost silný na hlavní souboj. Odvážný, či sebevědomý, vyberte vlastní. A to i v případě, že proti sekundárnímu záporákovi nijak nevyhrál. Stejně ho to posílilo.

Jak vypadá hrdinův milostný život?

Romantická podzápletka je asi nejpopulárnější verzí toho, co bylo kdy nazváno podzápletkou. Váš protagonista toho má nejspíš i tak hodně na talíři a není úplně nejvhodnější čas na to se zamilovat. Jenže co čert nechtěl, je to tady.

Takže více dramatu, více tlaku, více rizika a většího rizika. Například v třetí sérii Hry o trůny je příběh Robba Starka masivně ovlivněn jeho zamilovaností. Zamiloval se totiž hned poté, co si sám sobě slíbil, že si vezme někoho jiného. Romance tak zcela mění hru. Může okamžitě změnit to, čemu postava věří. Co považuje za důležité. Může proti sobě obrátit letité přátele, nebo motorem pro to, aby se hrdina postavil za to, čemu doopravdy věří.

Jak se může ozvat minulost?

Tohle je o vztahu, který začal ještě předtím, než začal hlavní příběh knihy. Teď se ovšem nějakým způsobem vrací, aby hrdinu kousl do zadku. Může to být exmilenka, agresor z mládí, pes, který ho vždycky pronásledoval po sousedství. Může to být událost, postava, zvíře, klidně i duch. Je to ale něco, co je zábleskem z hrdinovy minulosti.

Událost či projev tohohle typu současně přidává hlubší význam tomu, co se děje zrovna teď. Klíčové je načasování hrdinova aktuálního života. Protože tahle věc nepřišla jen tak, ale přitáhl ji příběh, který hrdina aktuálně prožívá. Nebyl to problém předtím, ale teď už ano. Současně to představuje další nedostatek nebo nevýhodu, kterou hrdina má a musí ji překonat, než dojde na finále. Tedy vyrovnání se s vlastní minulostí.

Jaká emoce ve vašem příběhu převažuje a jak ji můžete vyrovnat?

Do podzápletky přidejte kontrastující emoci vůči příběhu. Zaprvé tím dopřejete čtenáři oddech, zadruhé tím tu převažující zdůrazníte, aniž byste to dělali přímo. Píšete zrovna nějakou hodně temnou knihu? Přidejte romantickou linii nebo trochu humoru. Máte rozdělené rodinné drama? Co takhle trocha hororové atmosféry, nebo naopak vztah bez dramatu?

Váš příběh nemůže být jen pohyb pohyb pohyb a to bez ustání. Protože když se pak stane něco opravdu velkého, čtenář už bude otupělý. Stejně tak je to možnost ukázat, jak hrdina reaguje na konkrétní situaci, která je zcela odlišná od hlavního problému příběhu nebo jeho cíle.

Zdroj: VivienReis

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *