


Overly Sarcastic Production: Promluvme si o stupidních zápletkách…

Brandon Sanderson: Náklady příležitosti aneb Jak se rozhoduji, co psát jako další knihu?

Writer´s Routine Podcast: Psací tipy of Kena Folletta. Tajemství za nejlepšími historickými thrillery 2/3

Brandon Sanderson: 10 věcí, které bych si přál vědět jako náctiletý autor 2/3

Shaelin Writes: 12 tipů pro nováčky v psaní krátkých příběhů, tedy povídek

Jerry B. Jenkins: 13 prověřených kroků, jak napsat román

Jenna Moreci: 10 nejhorších rysů magických systémů

Cíle versus Systémy

National Center For Writing: 5 psacích tipů od Margaret Atwood

Ellen Brock: Jak zjistit, jestli je váš námět na knihu dobrý a nosný
Ahoj všichni, tady je Ellen Brock, editorka na volné noze.
Dneska budu mluvit o tom, jak poznat dobrý nápad na knihu.
Autoři se poměrně často ptají Je tohle dobrý nápad na knihu? nebo Který ze všech těchto nápadů je nejlepší? Na který se mám soustředit?
Nápady jsou většinou laciné
Problém je, že nápad na knihu je velmi málokdy determinující faktor toho, zda bude kniha úspěšná a prodejná (viz Nápady jsou laciné od Brandona Sandersona). Tím neříkám, že neexistují opravdu špatné nápady. Existují opravdu blbé nápady. Psát dětskou knihu o sexuálních dobrodružstvích 20letého je špatný nápad.
Ve valné většině případů není na samotném nápadu nic špatného. Není nijak úžasný a není ani mizerný. Takže když je tak někde mezi, asi budete dumat, jak poznat, jestli to stojí za zkoumání a další práci.
Zápletka a premisa
Abychom na tuto otázku odpověděli, musíme nejdřív rozebrat zápletku versus premisu.
Premisa je jen myšlenka, která za příběhem stojí. Když lidé mluví o svých nápadech na knihu, mluví většinou právě o premisách. Například sirotek, který jde žít k pěstounům, kde není vítán, ale nakonec si získá jejich srdce. O jakém příběhu to tady mluvím? Může to být Annie, Polyanna, Heidi. Další premisa je třeba skupina dětí, která je přenesena do fantasy světa. To může být asi tak 900 000 knih.

Tyto premisy se od sebe příliš neliší a nejsou samy o sobě nijak originální, už byly zpracovány mockrát. Většina novel se neprodává na základě myšlenky. Prodejnost ovlivňuje síla autora, jejich unikátní vlastnosti příběhu, přesvědčivé postavy, zajímavé světy apod. Existuje jen velmi málo příběhů, které jsou postaveny čistě na velmi originální premise.
Minorita premisních příběhů
Ano, existuje velmi malá sada knih s opravdu chytlavou premisou. Většinou jde o knihy tzv. high concept. V zásadě jde o knihy s perfektním námětem, kdy vás zachytí už jen jeho znění. Příkladem jsou například Hladové hry, kde je konceptem souboj teenagerů na život a na smrt. Dalším příkladem je Jurský park a myšlenka klonování dinosaurů a zábavní park s nimi. Nicméně jde stále o těžkou minoritu knih, které jsou vydávány během každého roku.
V cca 98 % případů se kniha neprodává jen na základě své premisy. Má-li váš příběh úžasnou premisu, je to super, ale vaše práce rozhodně nekončí. Pořád totiž potřebujete vynikající zápletku. Silná premisa nestačí na vydání, aniž by kniha měla i silnou a přesvědčivou zápletku.
Valná většina knih ji nemá
Pro 95 % vás, kteří tohle čtete a nepíšete něco se super premisou, si potřebujete najít něco jiného. Nějaký prvek, který vám nahradí absenci superdobré premisy. Může to být jedinečná postava s velmi zajímavou vlastností, zajímavé perspektiva vyprávění, můžete mít velmi silný styl psaní, hodně zajímavá stavba světa. Je tu opravdu hodně možností, ale potřebujete něco, co vás odliší od ostatních. Nějaký „Wow faktor“, který posune příběh na jinou úroveň.

A to, že premisa není nijak jedinečná, neznamená, že ji autor naprosto nemiluje. A pokud chcete, aby byla myšlenka vaší knihy silná, potřebujete se ujistit, že jste nadšení ohledně zápletky, nikoli jen té myšlenky. Pokud vás zajímá jen ta myšlenka, je tu velké riziko, že samotná zápletka bude nakonec dost plochá.
Přítomnost či absence nadšení
Dobré tedy je zeptat se sám sebe Na které body zápletky se opravdu těším? Je tu nějaká zajímavá zrada nebo třeba překvapivý konflikt, který se vezme odnikud, nebo dramatické zúčtování mezi dvěma postavami? Máte-li části zápletky, které vás naplňují opravdu očekáváním, je to dobré znamení toho, že samotná zápletka funguje.
Když se nad ní zamyslíte a nevyplave vám nic, co by vás nadchlo, nebo se dají navzájem vyměnit, ukazuje to, že premisa a zápletka spolu nebudou moc dobře fungovat. Tedy že nemáte kompletní obrázek. Nejde o to, že by byla špatná samotná myšlenka, v tomhle bodě jde o provedení té myšlenky.
Provedení a funkce všeho dohromady
Soustřeďte se na samotné řemeslo, soustřeďte se na pochopení zápletky, strukturu scén, nestarejte se tolik o to, jestli je dobrá samotná ústřední myšlenka. Jde totiž o splynutí dobré myšlenky s dobrou zápletkou, s dobrými postavami a zajímavým světem. Tohle je cesta k tomu, že bude kniha ve výsledku fungovat.
Zdroj: EllenBrock
0 komentáøù