Equilibrium aneb Vzorce chování i soubojů

“Ne. Ne bez odporu.”


John Preston, Tetragrammaton klerik

S různými vizemi společnosti, která se v budoucnu zbavila citů, nálad nebo dalších prvků osobnosti, které působí jako rušivý element, se filmový průmysl vypořádal už nejrůznějším způsobem a stále tak činí.

Equilibrium nenabízí nijak oslnivý nebo originální koncept. Společnost zbavenou emocí ale obléklo do příjemného akčního a technického kabátku, který nezpůsobí revoluci, ale nezaslouží si upadnout v úplné zapomnění.

Prozium, opiát našich mas

Někdy během 21. století se lidstvo rozhodlo v zájmu svého přežití pro radikální krok. Mnoho složek člověka je totiž předvídatelných nebo jinak kontrolovatelných, ale je tu jeden prevít, který dokáže jakékoli plánování zkazit. Tím je lidská emoce. Zdroj největších lidských sil a úspěchů, stejně jako jeho hrozných proher.

Protože je náš druh ochoten obětovat udržitelnosti právě svou různorodost, objeví se v povinné výbavě každého jedince zásoba ampulek s medově zbarveným Proziem – drogou, která udržuje lidi ve stavu chladných a plně fungujících figur. Stejně oblečených a následujících svoje denní rutiny s naprostou předvídatelností, poslušností a ochotou.

Rebelové a klerici

Jak už to bývá v každé totalitní společnosti, vždycky se objeví rebelové a odbojáři. V Equilibriu se jim říká „citoví zločinci“ a jde po nich Tetragrammaton, elitní oddíl cvičící tzv. kleriky. Jejich titul je pravděpodobně odvozen od faktu, že dle perspektivy vládnoucí třídy léčí společnost. Jde o profesionální zabijáky ovládající perfektně širokou škálu zbraní a nemilosrdně likvidující jakýkoli odpor pod heslem: „Jsme Tetragrammaton, není nic, co bychom nemohli.“

Vzorce soubojů

Akční pasáže Equilibria by pravděpodobně nenabídly nic zajímavého, nebýt přístupu a systému Gun Kata. Tvůrci se inspirovali systémem kata bojových umění a aplikovali ho na střelné zbraně. Klerici tak došli analýzou tisíců přestřelek k závěru, že trajektorie projektilů jakéhokoli střetu je statisticky předvídatelný element. Díky tomu vznikla metodika pohybů, které dovolují klerikovi zasáhnout cíleně protivníka, zatímco on sám se pohybuje v zónách či úhlech, které radikálně snižují riziko, že bude zasažen on sám.

Kombinací Gun Kata a různých zbraňových vychytávek (ostny v zásobníku či zásobníky v rukávech) vzniklo několik opravdu působivých bojových scén, které posouvají Equilibirum ze skupiny průměrného akčňáku někam trochu dál.

Objevující hrdina

Tohle všechno by samozřejmě nemělo význam bez protagonisty, který shodou okolností vynechá svou dávku Prozia a postupně začne objevovat potlačované emoce a užívat si i takové drobnosti jako pohyb kůže rukou po ocelovém zábradlí tam, kde kdykoli předtím používal rukavice.

Tato postava stojí na kamenné grimase Christiana Balea, který strojově fungujícího ochránce pořádku zvládl dokonale. Jak díky němu, tak i díky twistům, které nejsou sice objevné, ale jsou dobře podané a fungují, je Equilibrium snímkem, který svou kovovou atmosférou nesvede možná ke kompletnímu opětovnému přehrávání, ale mnoho jednotlivých scének určitě v hlavě utkví.

Nebo například drobný detail, kdy jsou veškeré záblesky zbraní kleriků při výstřelech tvarovány do kříže Tetragrammatonu.