Časté chyby při tvorbě světa

Poznámka na úvod: Na tenhle seznam jsem narazil při promazávání a třídění poznámek v Evernote. Téměř určitě jde o volný přepis nějakého psacího videa, zřejmě od Shaelin Writes nebo Ellen Brock. Když jsem původní video hledal, narazil jsem ještě na pár dalších podnětů, takže to tak nějak zkouším sumírovat do jedné kupy:-)

  1. Náboženství

Víra a tradice, která je v praxi a tvaru hrozně podobná křesťanství. Přestože křesťanství v daném světě nikdy neexistovalo, lidé slaví prakticky identické svátky, citují Ezekiela nebo používají naprosto totožné praktiky, aniž by pro ně byl podklad. Prakticky vyloučený model, pokud dany svět není v nějakém kontaktu s naším.

 

Jediné náboženství, které vyznávají všichni. Obecně universalita víry nebo přesvědčení je problém – jen málo souher okolností dovoluje autorovi, aby všichni obyvatelé sdíleli jediné přesvědčení a jediný světonázor.

  1. Vzdělání

Postavy mírnix týrnix skočí do nějaké profese či kariéry, aniž by měli odpovídající vzdělání nebo jakoukoli zkušenost. Hackování, alchymie, stavba počítačů – všechno vyžaduje aspoň nějakou dobu praxe a čerpání znalostí.

 

Magické univerzity, u kterých není jasné, jak je budou studenti aplikovat v životě nebo co vlastně potom budou dělat. Není jasné, jestli se připravují na konkrétní povolání, nebo zkrátka co s tím, co umí, budou dělat v reálu. Ve scifi se to týká dost boje nebo technologie – občas nejasné, jaká bude následná aplikace.

  1. Historie

Obvyklý problém je její absence – je nám předhozen svět, u kterého nevíme, jak se dostal do aktuálního stavu. Problém hlavně u dystopií, velmi vágní, případně žádné objasnění toho, jakým způsobem se věci zesraly a proč jsme v takový prdeli.

  1. Zdravotnictví

Nekonzistence toho, co lze či nelze vyléčit, za jakých podmínek či s jakými následky.

Někomu zlomí ruku, má ji hned opravenou díky technice nebo kouzlu.

Pak někoho praští pořádně do hlavy a je hnedka v řiti.

Dost to vyvolává dojem autorského podvádění, kdy pisatel nechce řešit následky akcí, které popsal.

  1. Jídlo

Existují jídla, víme dokonce z čeho, ale nevíme, jak chutnají. Stejně tak přílišná sladkost, hořkost, kořeněná jídla a další mohou ovlivnit náladu scény.

 

Přítomnost kuřecího nebo hovězího masa v jídelníčku, ale absence krav či kuřat v celém širém světě vůkol:-) Bonusový průšvih je, pokud autor nezmíní žádnou faunu, která by kolem pobíhala.

 

Všichni jedí to samé – máme tu elfy, trpajzlíky, trolly, trotly a bůhvíco, ale všichni si daj pečený kuře. Pokud má autor varianty v rasách a národnostech, každý se asi dopracuje k něčemu trochu jinému. A i když bude náhodou jíst to samé jako ostatní, může se k tomu stavět jinak. Kuchyně může záviset na dostupnosti nebo místě, ale budou tu rozdíly.

  1. Technologie

Častý problém, kdy existuje vynález, ale není stejnoměrně použit ve všech situacích, kdy by použit být mohl. Pokud něco vymyslíme, snažíme se tomu obecně najít největší počet možných použití a aplikovat to, kde se dá. Pokud je to použito jen jednou “k záchraně světa”, je to dost na facku.

 

Pokud máte vedle sebe teleporty a letadla, je potřeba vysvětlit, proč je používáno obojí. Pokud existují hologramy pro videohovory a děti mají klasické ploché obrazovky na hry, je to divné – hologramy by byly nejspíše použity v obou případech.

  1. Slang a pořekadla (aneb “pro mistra Kápě”, “Světlo, chraň nás” a “Baator buď proklet”)

Většina toho, co běžně říkáme jako úlek, zvolání radosti nebo kletby, se nedá uplatnit v alternativním fantasy světě. Těžko bude rytíř volat “Ježiši Kriste”, pokud Kristus v jeho světě nikdy neexistoval.

  1. Počasí

Běžný problém je absence bližšího popisu počasí, období, klimatu a dalších podmínek.

 

Případně je popsáno osm sluncí a pět měsíců, ale bez jakýchkoli efektů na počasí, délku dne apod.

  1. Tvorové a rasy

Všechny rasy mají stejnou morálku a jednají za všech okolností stejně. Tohle nebude ani u skupiny deseti lidí, natož u skupiny deseti osob, kdy je každý nějaká jiná bytost. Každá rasa potřebuje trochu jiný punc.

 

Poznámka: V tomhle je ohledu je vynikající studijní materiál RPG Planescape Torment. Tam máte totiž skupinu složenou z Bezejmenného potetovaného nesmrtelného, létající lebky, samuraje, sukkuby, ducha, šíleného hořícího mága nebo obrazovky s mechanickýma nohama.

  1. Tvorové a zvířata

Jsou představena jen bájná zvířata, případně zvířata stejná jako u nás, cokoli dalšího je pak později uvedeno jen tehdy, když je to potřeba. Pokud máte nějaké skupiny zvířat, zkuste je aspoň zmínit brzo.

  1. Integrita

Pokud stanovíte nějaké pravidlo (“Jen ti z královské krve mohou pozvednout křišťálovou stolici.”) držte se ho po celou dobu série. Případně, pokud plánujete výjimku z tohoto pravidla, zdůvodněte ji včas a uchylujte se k takové výjimce jako ke krajnímu řešení. Cokoli krkolomného nebo příliš častého zavání autorským podváděním. A čtenáři nejsou vemena, poznaj to. Slovy Vlasty Brodského z Noci na Karlštejně: “Největší úctu před zákonem musí mít zákonodárce sám. A to i tehdy, kdyby se mu to nehodilo.”

 

Poznámka: Tento princip je často problémem u autorů delších sérií. Například JKR bylo v mnoha diskusích vyčítáno, že se v pozdějších dílech vyskytovaly nástroje a pomůcky, které by v pohodě vyřešily problémy dílů předchozích. U delších ság je ovšem jeden zásadní problém – autor přes veškeré plánování a rozvažování nedokáže odhadnout, co ho napadne za tři další knihy za pomůcky a nástroje pro děj a zároveň nemůže s každým takovým výtvorem opravovat již vydané věci.

  1. Homogenita

I tehdy, pokud nemáte ve svých světech žádné jiné rasy než lidi, bude tam spousta stránek, které budou variabilní. Jednoduše proto, že v každém světě a v každé větší koncentraci myslících smrtelných bytostí existuje spousta tlaků, které mezi sebou nevyhnutelně soupeří.

Kdykoli je někde více skupin, budou tak či onak soupeřit o moc. Žádného vládce nikdy nebudou podporovat naprosto všichni lidé v jeho království. I ve zcela totalitním státě bude existovat pluralita náboženství nebo názorů, akorát bude skrytá. Pokud do tohohle zamícháte ještě další rasy a systémy víry, všechny tyto mechanismy získávají další rozměr.

  Statický svět

“Svět se mění a my s ním.”

Komerční banka

Z předchozího bodu vede krátký můstek k tomuhle – svět se mění, utváří, adaptuje a vyvíjí. Vůdci a proroci na sebe strhávají pozornost, přichází a odchází módní vlny v oblečení, četbě, umění. Státy vznikají, zanikají, dynastie to samé. Pokud vaše postavy opustí nějaké místo a vrátí se třeba po třech letech, je prakticky vyloučené, aby se vraceli do stejných podmínek.

  1. Propojenost

Všechno, co se ve světě stane, má dopad na okolí a ovlivňuje nějak celek. I bez družin dobrodruhů existují cesty propojení jednoho politického celku s druhým – minimálně diplomatické styky a obchod. Pokud se někde strhne povstání, po nějaké době se to nevyhnutelně donese do okolních politických bloků.

 

Komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *