Jenna Moreci: Jak dovést lidi k přečtení vaší knihy

Ahoj všichni. Jestli se koukáte na moje videa, nejspíš píšete knihu. Jinak, proč jste tady? Jestli je to moje dokonalá krása, která vás přitahuje k mému kanálu, moje delikátní ženská citlivost? Nejspíš ne. Protože jste nejspíš autor, asi víte, že je tu jedna otázka, kterou máme všichni, a to je, jak hergot dovedu lidi k přečtení mojí knihy.

Takže dneska budu rozebírat, jak přilákáte lidi, aby si přečetli vaši knihu. Hlavně, jak k jejímu přečtení přilákat influencery. Když říkám influencery, mluvím o blogerech, podcasterech, bookutberech, zkrátka každé osobě s nějakou publikační platformou, kterou používají, aby recenzovali a doporučovali knihy. Když propagujete knihu, hlavně 3 – 6 měsíců před vydáním, potřebujete naverbovat influencery, aby si ji přečetli, zrecenzovali a diskutovali o ní.

Docílíte tím toho, že tito influenceři budou vaši knihu sdílet s publikem, což zase povzbudí ono publikum si ji přečíst. Problém je, že nemůžete jen tak napsat influencerům kopu emailů a říct: “Ahoj, přečti si mou knihu, ahoj.” Mysleli byste si, že tohle bude zřejmé, ale není. Dostávám hodně zvláštních mailů, takže jsem kompletně ztratila víru v lidskou rasu. Ale nebojte se. Mám pro vás pět jednoduchých kroků, aby si influenceři vaši knihu přečetli a zrecenzovali.

Protože tenhle svět je plný idiotů, už se na to nemůžu dívat.

Zaprvé udělejte si svůj vlastní průzkum

Možná vás šokuje tohle slyšet, ale ne každá knižní entita online recenzuje knihy. Nemáte zdání, kolik autorů mě kontaktovalo a chtělo recenzi na svou knihu na mém recenzním kanálu. Jaký recenzní kanál? Na tomhle kanále jsem doslova nikdy nerecenzovala knihu. Navíc, že někdo recenzuje knihy, neznamená, že chce recenzovat tu vaši. Lidi mají preference, Někdo čte jen scifi a fantasy, někdo čte jen mainstream a young adult.

To znamená, že pokud chcete, aby si influencer přečetl vaši knihu, máte povinnost udělat si průzkum a kontaktovat ty správné lidi. “Ale Jenno, průzkum je těžký.” Takže mi říkáte, že jste odhodláni napsat, editovat a vydat knihu, ale nemáte odhodlání prozkoumat blogery? Wow. Prostudujte si platformy těchto lidí, koukněte, jaké čtou žánry, jaké příběhy kolem nich rezonují a v první řadě jestli recenzují knihy.

Zadruhé chovejte se k lidem jako k lidem (aneb nebuďte kokot:)

Influencery denně kontaktuje někdo, kdo se doslova nikdy nekoukal na jakékoli jejich video nebo nikdy nečetl jediný z jejich postů. A víte, co provedou s takovým mailem? Smažou ho. Třeba si myslíte, že hromadným mailem šetříte čas miliardě lidí, ale jediné, čeho dosáhnete, je blokování. Mějte prosím na paměti to, že chcete po těchto lidech laskavost.

To nejmenší, co můžete udělat, je jednat s takovou osobou jako s lidskou bytostí. To znamená, že nemůžete poslat stejný mail každému, musíte obesílat individuálně. Dejte druhé straně na vědomí, že jste skutečně strávili čas na jejich stránce a oceňujete jejich obsah. Řekněme, že budu knižní recenzent, což nejsem, a vy mi mailujete.

Můžete začít něčím jako: “Ahoj Jenno, fakt se mi líbí tvůj kanál, miluju tvůj sarkasmus hlavně ve videích o frázích. A tučňák Peter je asi nejhustší YouTube maskot ze všech.” Tohle ukazuje, že opravdu věnujete pozornost mému obsahu. Jinými slovy jste udělali aspoň nutné minimum. “Ale Jenno, znamená to, že musím opravdu číst jejich věci nebo se dívat na jejich videa?”

Jo, musíš. Zacházet s lidmi promyšleně a se základní slušností vás v životě dostane docela daleko, slibuji.

Zatřetí, řekněte jim o své knize. Když už jste si influencery prozkoumali a sestavili promyšlený úvod, potřebujete jim říct o své knize. Jak jinak mají vědět, že si ji chtějí vůbec přečíst? Jako absolutní minimum doporučuji říct každému influencerovi název knihy, žánr a cílovou skupinu. Taky datum vydání, anotaci a případná varování. Je fakt jednoduché poslat všechny tyhle informace najednou, pokud influencerovi pošlete tiskovou informaci. Pokud nevíte, co to je, nebo ji nemáte, dole je odkaz, možná na to udělám někdy video.

Začtvrté buďte realističtí

Představte si, že jste influencer a někdo vám poslal email s žádostí o přečtení své knihy. Příběh zní zajímavě, obálka je perfektní a pak na konci mailu říkají: “Tady je odkaz, kup si to za 15 babek.” Cožeto?

Lidi, mám pocit, že tohle bych neměla ani muset říkat, ale nechtějte po influencerech jak koupi, tak propagaci vaší knihy. Influencer bude teoreticky vaši knihu propagovat většímu počtu lidí. Tudíž když je požádáte jak o koupi, tak propagaci, chcete po nich, aby platitli za vaši propagaci. Vidíte, jak směšně to zní? Znamená to, že jim musíte sami nabídnout zaslání výtisku zdarma oplátkou za upřímnou recenzi a velikost jejich publika určí, jakou formu jim pošlete.

Jestli mají malé publikum, můžete jim poslat ebook, který nic nestojí, pokud mají velké publikum, budou očekávat paperback jako totální minimum. “Ale Jenno, co když jim pošlu knihu a oni si ji nepřečtou?” No do prdele ano. Poslala jsem knihy ven tuně influencerů a zhruba 75% z nich knihu propagovalo. Takhle to prostě chodí. Posílat ven knihy je investice do marketingu a pokud tenhle krok přeskočíte, bude pro vás velmi těžké získat nějaké podstatné recenze.

A za páté. Šablony jsou vaši přátelé

Kontaktování influencerů nemusí být komplikované, i když tak vypadá. Jsou způsoby, jak proces usnadnit a nejjednodušší je, kdy použijete šablony. Vygenerujte si šablonu pro zásobu mailů, pro část, kde vyjadřujete, co vlastně chcete, což je v tomto případě přečtení a recenze knihy. A část, kde předáváte všechny detaily ohledně knihy. Poté už vám zbývá jen personalizovat oslovení a asi nejjednodušší způsob, jak tohle provést, který jsem našla, je použití Centra zpráv na Story Add.

Add Story je platforma, která pomáhá autorům s marketingem knih. Můžete si tu vytvořit tiskovou informaci, můžete vytvořit marketingový plán a můžete použít jejich Centrum zpráv, které má asi miliardu šablon pro různé příležitosti včetně této. Pokud si nejste jisti, jak kontaktovat influencera, tohle je upřímně nejjednodušší místo, kde začít.

Šablony jsou předpřipravené, můžete si je změnit podle potřeby a teď vám ukážu jak, protože nejsem mrcha. Dobře lidi, tady máme Story Add. Zrovna jsme na základní obrazovce, takže se do toho pustíme a kontaktujeme nějaké influencery.

Jako první klikneme na záložku Outreach. Tady můžete zkoumat influencery jako blogery, influencery nebo publikum, všechny druhy lidí. Můžete si tvořit seznamy lidí, které chcete kontaktovat v budoucnu. Už jsem vytvořila svůj seznam, takže jdeme kupředu a přesuneme se na Zprávy. A já kliknu na novou zprávu, který projekt chcete oslovit, kliknu na Savior´s Champion, který seznam chcete použít, kliknu na seznam knižních recenzentů.

Ok, tohle je můj seznam recenzentů vytvořený pro tohle video, dám tam jen jednu osobu na seznamu, tedy sebe, a teď se přesuneme k šabloně. A použiju tu, která se jmenuje recenzenti. A tady máme šablonu mailu, kterou můžete poslat recenzentům. Takže první věc, kterou vytvoříme, je Předmět. Použiju ARC recenzi Savior´s Champion. Drahý kontakte, první jméno, takže tady vidíte, že Story Ad automaticky přidá jméno recenzenta, moje jméno autora, plné jméno, takže to očividně půjde sem, já jsem autorka blabbity blah, sem přijde Savior´s Champion.

Mailuju vám, protože věřím, že vy a vaši oddaní čtenáři byste měli zájem dovědět se více o blabbity blah atakdále, takže změním tohle na svoje jména, Jenna Moreci, autorka chystané dark fantasy knihy Savior´s Chamion. Teďka chci mail personalizovat, takže řeknu něco víc o kanále nebo blogu, aby bylo vidět, že jsem věnovala pozornost jejich obsahu.

Jsem fanda Vašeho kanálu, zvláště vašich výborných videí a miluju rady, které poskytujete online. Tohle vás separuje z davu ostatních, kteří píšou maily jen s kupou obecných frází, které posílají každému. Další řádek říká: “Mailuju vám, protože věřím, že Vy a Vaši oddaní čtenáři byste měli zájem dovědět se o Savior´s Champion.” Osobně si myslím, že tohle je trochu nejasné, takže si s tím trochu víc vyhrajeme.

Změnila bych to na řekněme “Mailuju vám, protože na základě Vaší lásky k zakázaným romancím a grafickému násilí si myslím, že Vy a Vaši oddaní čtenáři byste se rádi dověděli víc o Savior´s Champion. Bubu poctěna, pokud zauvažujete o recenzi mé knihy. Další řádek odkazuje na knižní synopsi, sem dám trochu víc, jen aby to znělo trochu víc přirozeně. Takže jsem přidala “Tady je trochu víc o Savior´s Champion.” A přidala jsem zadní anotaci knihy.

Jak se posunem dál, jsou tady základní informace. “Jestli se chcete dovědět víc o mě jako autorce, navštivte prosím můj plný profil zde.” a odkazuje na profil na Story Add. “Pro více informací o Savior´s Champion, prosím navštivte mou tiskovou informaci.” Story Add má i tuhle funkci, kde si můžete přímo na stránce vytvořit  tiskové informace, takže je nemusite kopírovat do mailu.

Jednoduše to automaticky připojí do šablony a jak jdeme ještě dolů, říká to: “Úryvky Savior´s Championa můžete jednoduše najít v mém press kitu.” Což je další super funkce stejně jako žádost o recenzní kopii ve formátu podle Vašeho výběru. “Neváhejte se ozvat s dalšími návrhy nebo otázkami, které máte. Díky předem za Váš čas a posouzení. Ať se daří a moje jméno. Takže v tuhle chvíli jsem s tím mailem celkem spokojená, takže se kouknem na celek a personalizaci.

Můžeme si udělat preview, takže vidíte že je to ode mě pro mě. Předmět je recenze Savior´s Championa a mail následuje. A znova jak jsem řekla, zmiňte hodně informací o knize včetně žánru, cílové skupiny, věcí tohoto typu. Nicméně protože připojuju svůj press kit, který obsahuje všechny tyhle informace, pokrývám i tohle. Tady si všimnete, že je malé okénko Story Add, které říká, že personalizované zprávy mají větší šanci na úspěch, věnujte chvilku personalizaci zprávy.

To už jsme udělali v předchozím kroku, ale můžete to ještě udělat tady. S tímhle mailem už jsem skutečně spokojená, jak vyšel a je to fakt jednoduché, trvá to jen pár minut a rovnou ho pošlu. Takže kliknete na Odeslat a zpráva odejde. To je doslova všechno, co to obnáší. Osobně jsem velká fanynka šablon na Story Add, normálně je to hrozně zdlouhavý proces, který vás trochu vyděsí a hrozně usnadňuje, protože všechno, co musíte udělat, je upravit pár řádek a bum, jste hotoví.

To je všechno, co pro vás dneska mám. Získat pro svou knihu influencery se může zdát skličující, ale ve skutečnosti jen uděláte svůj domácí úkol. Influenceři jou lidé, takže s nimi podle toho jednejte, ukažte nějaký zájem o jejich činnost, slušně a starostlivě jim napište a pro lásku Boží, řekněte jim o své knize.

Zdroj: JennaMoreci

 

 

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *