Jenna Moreci: 10 nejlepších tipů pro psaní prvních draftů

Ahóóój všichni! Dneska budem rozebírat něco, co zajímá VŠECHNY autory a to je jak napsat první draft. První verze, známý taky jako hrubá, je přesně to, jak to zní. Je to úplně první psaná verze vašeho příběhu. HODNĚ lidí zápasí právě s touto verzí, a to tak moc, že se přes tento krok nikdy nedostanou. Je to běžné a není to nijak zvlášť překvapivé. První verze je velký úkol, hlavně tehdy, když jste v psaní noví, takže to může vypadat hrozně nezdolně.

Přitom to ale nemusí být TAKOVÝ problém. Jakýkoli autor, který má na kontě více knih, vám může říct, že dostat se přes vrchol a najít si rutinu, která vám funguje, vám časem práci TOLIK usnadní. Tady přicházím ke slovu já. Rozebírám 10 tipů pro psaní vaší první verze, abyste mohli tento proces udělat co nejhladší.

(promo ProWritingAid)

První drafty jsou těžké, hlavně pokud je to poprvé, co se pouštíte do novely. Ale tyhle tipy vám pomohou s perspektivou procesu a trochu vám ho usnadní.

Číslo jedna: Přijměte tu naprdnost

Upřímně, první věc, kterou musíte udělat, když se pouštíte do draftu, je přijmout, že to bude stát za prd. Budete mít momenty, kdy budete klapat do klávesnice a jediné, co poleze ven, bude čistý psí trus. Průjem přes celou obrazovku. Tohle je nevyhnutelné. Je velmi vzácné, aby jakákoli část vašeho psaní vyšla ven napoprvé jako perfektní.

Budete v pokušení napsat a smazat, napsat a smazat, napsat trochu víc a smazat trochu víc v mnoha pokusech napsat to konečně správně. NEDĚLEJTE TO! Prostě tu mizérii přijměte. Pochopte, že ano, některé ty věty pak bouchnou. To je problém, který vyřešíte někdy jindy. Protože pokud se tím budete zabývat teďka, nikdy to nedokončíte. Váš první draft je jen o tom dostat slova na stránku. Můžete rafinovat a vylepšovat v draftu dvě.

Číslo dvě: Osnova zachraňuje životy

Vím, že to nechcete slyšet, ale řeknu to stejně, hajzlíci. První drafty jsou opravdu těžké, ale mít osnovu to celé TOLIK ulehčuje. Eliminují spoustu pastí, které mohou vykolejit celý psací proces. Máte autorský blok? Ne, pokud máte osnovu, protože ta vám DOSLOVA řekne, co přesně potřebujete napsat jako další. Je váš první draft až po okraj plný děr v zápletce? Ne, pokud už jste je vyřešili v osnově.

Očividně budete muset experimentovat s různými metodami tvorby osnovy, abyste našli tu, která vám funguje. Ale pokud jste se sami zahnali do kouta, osnova je snadné a očividné řešení.

Číslo tři: NEČTĚTE TO

Určitě budete chtít.  Vím, že vás to láká. Ale NEDĚLEJTE TO! Hodně lidí si stěžuje, že nikdy nepokročí v první verzi, protože pořád píšou slova, pak si je přečtou, uvědomí si, že je to jen shluk pitomostí, a pak všechno smažou. Víte, co tenhle problém odstraní? Když si to nebudete číst. Tím neříkám, abyste nikdy nečetli svůj první draft. Jen to nečtěte uprostřed vlastního psaní. Místo toho se soustřeďte na to dostat slova na stránku a přečtěte si ty sračky až potom – když dokončíte vaši denní dávku psaní.

Tip navíc: Osobně trávím den psaním a pak si přečtu všechno během následujícího dne. Tahle metoda mi funguje, protože mi dává dostatek odstupu od psacího sezení, abych to nesoudila moc tvrdě nebo nad tím příliš nepřemýšlela.

Číslo čtyři: Needitujte

Znáte někoho, kdo na první verzi pracoval pět let? Existuje slušná šance, že se zasekli v editační smyčce. Někteří autoři nikdy nedokončí první draft, protože jsou příliš zahlcení vybíráním a dloubáním do toho, aby to bylo dokonalé. Nikdy to nebude dokonalé. A ano, psaní knihy může trvat opravdu dlouho. Ale pokud nemáte opravdu polehčující okolnosti, nikdy byste neměli trávit roky a roky na jedné verzi.

Pokud je tohle právě váš problém, pak je klíčem bojovat s vnitřním kritikem a proklestit se tou verzí. Nic NEEDITUJTE. Pokud to znamená, že musíte odolat pokušení číst první verzi, tak to tak udělejte. Na konci dne nemá ŽÁDNÝ smysl vrtat se v draftu, který nikdy nedokončíte. Svůj perfekcionismus si šetřete pro druhou verzi.

Číslo pět: Dobře, možná NĚCO můžete editovat

Zatímco hodně autorů je v riziku, že spadnou do nekonečné editační smyčky, je i statná skupina nás, kteří mají opačný problém. Pro některé autory včetně mně, je pokračování v prvním draftu, zatímco vím, že je tu obrovský seznam věcí k editaci, dostatečným zdrojem ochromující úzkosti. Takoví autoři mají problém produkovat, protože nedovedou přestat přemýšlet nad tím, jak všechny ty předchozí chyby mohou narušit plynutí jejich příběhu.

Pokud vám tohle zní povědomě, nejste naštěstí sami a řešení je jednoduché: editujte po cestě. Jo, je to tip, který nefunguje každému autorovi. Ale pokud jste výjimka z pravidla, tak to tak udělejte!

Tip: V rámci mojí osobní rutiny trávím celý den psaním prvního draftu, bez jakéhokoli čtení nebo editace. Následující den si znova přečtu všechno, co jsem napsala, zatímco po cestě edituju. A jakmile jsem na konci, pokračuju v psaní a cyklus se tak sám opakuje.

Číslo šest: Zvyky nad motivaci

“Ale Jenno, já prostě nemám motivaci pracovat na mé první verzi.”

To nikoho nezajímá. Překonej se! Motivace je super, ale taky je nespolehlivá. Takže místo čekání na to, až udeří motivace, se zaměřte na vytvoření návyku. Vytvořte si nějakou psací rutinu a té se sami držte. První týden to bude nejspíš jednoduché, protože jste nadšení a máte inspiraci! Ale potom to půjde do sraček. A tehdy se opravdu potřebujete donutit a probojovat se nedostatkem motivace.

Držte se svého plánu a nakonec se vám psaní stane návykem – částí vaší týdenní rutiny. Jakmile se dostanete do tohohle stádia, stane se vaše psaní mnohem více konzistentním, což taky znamená, že tu první verzi dokončíte MNOHEM rychleji.

Číslo sedm: Stanovte si cíle

Existují dva druhy cílů, které si mohou autoři nastavit: dlouhodobé a krátkodobé. Dlouhodobé cíle většinou pokrývají několik měsíců. Osobně si ráda nastavuju čtvrtletní cíle, kam zařadím počet stran, které bych ráda napsala během tří měsíců. Ale když dojde na vytváření psacích návyků, je velmi důležité nastavit si krátkodobé cíle. Konkrétně týdenní a denní cíle. V takových situacích hledáme striktně cíle ohledně produktivity a jsou na to tři způsoby.

Prvním je stanovení počtu slov, kdy se snažíte dostat během dne nebo týdne na stránku určitý počet slov. Další je počet stran, kdy se snažíte za den nebo týden napsat konkrétní počet stran. Pak jsou tu scénické cíle, kdy se snažíte ve stejném období o napsání konkrétních scén pro knihu. Například můj dnešní cíl je dokončit bojovou scénu, můj týdenní cíl je dorazit do čtvrté kapitoly.

Můžete si vybrat jakékoli nastavení cílů, které vám bude fungovat. Nebojte se experimentovat, dokud nenajdete to, co bude vyhovovat vašemu procesu, ale pointou je vytvořit si nějaké cíle. Touhle cestou je mnohem snadnější se toho opravdu chopit.

Číslo osm: Pochopte svou vyrušitelnost

Život je plný rušivých prvků, které vás mohou odklonit od produktivity. Potřebujete si dávat pozor na to, co konkrétně vyruší VÁS a tento prvek poté eliminovat. Říkám to proto, že ačkoli jsou některé rušivé prvky zřetelné, ne všichni reagujeme na podněty stejně. Pokud například shledáte rušivými sociální média, můžete je jednoduše vypnout nebo dát telefon někam stranou.

Nicméně třeba já jsem na druhé straně spektra. Totální klid a ticho považuju jako velmi rušivé. Kvůli tomu je pro mě naopak velmi dobré mít něco, co se děje v pozadí. Například chat na Discordu. Pointa je, že jste unikátní sněhová vločka a na věci vždycky po svém. Zjistěte tyhle okolnosti a zařiďte se podle toho.

Číslo devět: Udělejte si seznam

Zatímco píšete svůj první draft, nejspíš si začnete všímat spousty svých slabostí. Třeba si uvědomíte, že máte přirozený sklon k hrozné spoustě filtrujících slov. Možná naprosto netušíte, jak fungujou čárky. Pokud jste ten typ, co edituje za chodu, můžete nejspíš tyhle věci zachytit v prvním draftu. Můžete jednoduše hodit scénu do ProWritingAidu a nechat ho ukázat všechny problémy s čárkami.

Tak se můžete nadále tomuto problému vyhnout. Ale jestli vám NESEDÍ editovat za běhu, což už jsme probrali jako velmi běžné, udělejte si seznam vašich opakujících se problémů. Díky tomu získáte po dokončení prvního draftu velmi srozumitelný návod toho, co potřebujete zachytit v druhém draftu. Díky tomuhle seznamu si můžete hodit do ProWritingAid celý draft a budete PŘESNĚ vědět, jaké chyby hledáte.

A Číslo deset: Není to konec

“Ale Jenno, samozřejmě, že to není hotové! Je to první verze.”

Do prkna, tak proč všichni autoři furt nadávaj, protože jejich první draft není perfektní? V nějakém momentě si budete číst svůj první draft a pomyslíte si: “Wow, tohle je fakt k hovnu.” Můžete ho editovat cestou a STEJNĚ budete mít pocit, že je to k prdu. Než budete vyšilovat nad tím, jak jste ten největší psací kretén na světě, zhluboka se nadechněte a pamatujte si: NENÍ TO KONEC.

Tohle je jen první verze. Váš příběh není na hovno, je nedokončený. Ještě máte před sebou tak 10 verzí. Je tu samoeditace, je tu profesionální editace, jsou tu betačtenáři a kritičtí partneři. Existuje proofreading! Máte toho na práci ještě tunu! První draft nemá být dobrý. Ve skutečnosti, pokud je první verze aspoň TROCHU slušná, pak je to docela fantastické.

Poplácejte se po rameni! Ale pokud nemá první verze ten tvar, který jste si vysnili, dýchejte. Je to v pohodě! Tvar můžete vyšlehat později. Takže tolik pro dnešek!

 

Zdroj: JennaMoreci

 

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *