Ellen Brock: 8 kroků k zajímavým a komplexním postavám

Ahoj, tady je Ellen Brock, editorka z Q Top Inc. Tohle video bude o tom, jak napsat zajímavé a komplexní postavy a dám vám k tomu osm jednoduchých kroků.

Krok jedna je vytvořit základy vaší postavy

Jméno, věk a jak vypadá.

Krok dva je cíl či úkol vaší postavy, co chce

Pokud by měla kniha dopadnout přesně podle jejího zájmu, jak by chtěla, aby dopadla.

Krok tři je motivace

Proč vaše postava chce, aby věci takhle dopadly? Co je žene kupředu, jaký cíl naplňují, nebo jakou touhu uspokojují tím, že dosahují svého cíle? A motivace je v knize velmi důležitá, protože pokud čtenář nechápe, proč vaše postava chce to, co chce, tak se s ní nijak nepropojí, nebudou mít důvod se o ni zajímat. Takže potřebujete osvětlit, co postava získá dosažením svého cíle a to je její motivace.

Krok čtyři jsou sázky

Co je pro vaši postavu v sázce, pokud svého cíle nedosáhne a věci nepůjdou podle plánu? Jaké jsou následky této možnosti? Jak to vaši postavu poškodí? Čtenáři potřebují cítit pocit napětí a napětí pramení ze sázek. Co se může pokazit, a co se stane vaší postavě, pokud věci nevyjdou To vytváří napětí a čtenářovu touhu pokračovat ve čtení.

Takže sázky jsou pro vaši knihu velmi důležité. Nemusí jít o život nebo smrt, potřebují být jen dostatečně silné na to, aby nám postavy bylo líto a soucítili s ní, když se střetne s těmito následky, když se jí tyhle špatné věci stanou. Sázky musí být dostatečně vysoké na to, abychom cítili, že jsou hodné aktivity postavy.

Krok pět jsou překážky

Co stojí postavě v cestě za jejím cílem, který opravdu, opravdu chce? Většina knih má vnitřní a vnější překážky. Kniha může mít jednu hlavní překážku, ale častěji je tu taky série menších překážek stejně jako jedna zastřešující. Jen se ujistěte, že dáváte postavě dost překážek na to, aby její cesta byla opravdu výzvou, protože to utváří čtenářovo uspokojení, když se dostanou na konec a v postavě se dočkají toho, co chtějí.

Nebo možná nedostanou, co chtějí, ale co učiní konec uspokojivým. To je cesta a její komplexnost a překážky na té cestě. Takže pokud bude ta cesta jednoduchá a nedáte na ni postavě překážky, nebude to zajímavé a vaši čtenáři nejspíš ztratí zájem.

Krok šest je vytvoření minulosti postavy

Co se postavě stalo, že to vedlo tam, kde je teď? Ve skutečném životě má každý něco v minulosti, co je negativní. Chyby, které provedl, špatné věci, které se člověku staly, věci, které mu provedl někdo další, tragédie, traumata, věci téhle povahy. Takže je jen přirozené, že vaše postava má taky pozadí, které má nějakou negativitu. Vaší postavě pak přidává zajímavosti a hloubky,  když tyhle prvky z minula ovlivňují její přítomnost.

Krok sedm je vytvoření chyb vaší postavy

Každý máme chyby, je to prostě součást lidství. Takže dát vaší postavě chyby ji dělá mnohem realističtější a celou. Taky může být hodně zajímavé dát jí chybu, která ovlivňuje její cestu po celý příběh. Takže například chce zazářit na divadle, ale hrozně se bojí na jevišti Tím se její vlastní chyba může stát překážkou.

Krok osm je jak se vaše postava vztahuje k dalším postavám v příběhu

Když splníte prvních sedm kroků se všemi vašimi postavami, nebo aspoň všemi hlavními, opravdu jim budete rozumět. Dejte si nějaký čas na přemýšlení o tom, jak jejich chyby a osobní rysy a cíle mohou vzájemně kolidovat. Je dobrý nápad záměrně vytvořit postavy, jejichž cíle jsou v rozporu, zvláště pokud máte hrdinu a antagonistu.

Antagonista musí chtít něco, co hrdina nechce, protože jinak tu není žádný konflikt. Ale nemusí se to zastavit u vztahu hrdiny a antagonisty. Tohle může pokračovat skrze všechny vztahy – romanci, přátele, spojence. Takže se podívejte na vlastnosti postav a na to, jak spolu mohou kolidovat. A uvidíte, kde můžete vytvořit zajímavé situace pro spory, nesouhlas, nedorozumění. A to může přidat hodně jiskry a realističnosti tomu, jak se k sobě postavy mají.

 

Zdroj: EllenBrock

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *