CreativePenn: Postoje, které musíte změnit, pokud se chcete psaním živit

Ahoj tvořílci, jsem Johanna Pen z The Creative Pen.com a dneska budu mluvit o čtyřech důležitých změnách myšlení, které potřebujete, pokud si chcete psaním vydělávat. Před 10ti lety jsem napsala svou první knihu a tohle jsou lekce, které jsem se naučila cestou k tomu, že mě dneska živí více příjmů čistě z psaní, protože upřímně, na té první jsem toho moc nevydělala.

Uvažujte o sobě jako o podnikateli

Tohle slovo podnikatel má trochu Silicon Valley přídech a určité konotace, třeba že na podnikání potřebujete vytvořit obrovský byznys. Ale to není pravda, protože základem podnikatele jako osoby je někdo kdo vytváří ze svých nápadů hodnoty. Bere tedy něco ze své hlavy a vytvoří z toho něco, co má pro okolní svět hodnotu.

Takže když píšete knihu a když ji dáváte ven, ať už je to literatura faktu nebo fikce, v základu vytváříme hodnotu a to dvěma způsoby. Jednou pro čtenáře, protože doufáme, že ta kniha nějak změní jejich život, nebo je pobaví a mohou si u ní oddechnout od normálního života. Proto jsem dříve četla hrozně moc thrillerů.

Dvojí tvorba hodnoty

Vytváříme také hodnotu sami pro sebe, protože tu knihu prodáváme a opravdu přináší nějaké peníze přímo naše psaní, nebo je to aspoň něčí záměr – to záleží na osobní definici úspěchu. Takže autoři vytváří hodnoty ze svých nápadů a můžeme v zásadě říct, že to, co máme v hlavě, přetavujeme v hodně a hodně různých produktů, k čemuž se záhy dostanu.

Takže o sobě přemýšlíte jako o podnikateli s určitým proaktivním přístupem k tvorbě nových věcí ve světě, které dávají hodnotu našim zákazníkům – čtenářům – a nám samotným. A když si změníte tenhle rámec uvažování o vlastní identitě coby autor a podnikatel, tak zjistíte, že je o hodně jednodušší chopit se kontroly nad věcmi jako je marketing nebo porozumění financím v pozadí, které pro autora také hrají roli, a budu se tomu věnovat v některém dalším videu.

Takže s provedením téhle počáteční změny uvažování se můžete dostat do mnohem větší kontroly.

Soustřeďte se na vytváření škálovatelného příjmu

A teď co myslím škálovatelným příjmem. No v dřívějších dobách jsem pracovala jako kancelářská síla ve velkých společnostech – ano, byla jsem otrokem krabic (kanceláře s kójemi) a trávila celé dny datlováním do počítače, prací ve firmách a jednoduše jsem byla placena od hodiny práce.

Nějakou dobu jsem byla zaměstnanec, pak jsem pracovala jako dodavatel, ale vždycky jsem byla placena za hodiny, které jsem strávila na place. Samozřejmě máte nemocenskou a nějaké dovolené, ale upřímně, nemůžete se svým příjmem moc manipulovat. A pak, když zemřete, tak je prostě hotovo, když jste nemocní, je to to samé. Takže příjem za konkrétní čas je neškálovatelný (tedy fixní).

Fixní a pohyblivý

Jasně, i dneska mám nějaké fixní příjmy, například když někde přednáším jako profesionál za honorář na nějaké akci, což znamená placení za konkrétní čas. Může se jednat i o marketing nebo některé další věci, ale můj hlavní příjem je dneska škálovatelný. Což znamená, že vytvoříte něco jednou, a pak jste za to placeni znova a znova a znova.

Takže když si vezmeme jako příklad knihy, napíšu ji jednou a můžu ji prodávat furt dokola a dokola i 70 let po své smrti, protože existuje copyright, což je docela zajímavé. Taky to znamená, že tu nejsou limity a to, co jsem vytvořila, existuje i digitálně jako e-kniha, kterou si může koupit milion lidí, existuje to jako tištěná kniha, jako pracovní sešit. Ten mám vlastně tady, existuje to jako workbook což je další formát.

Je to audiokniha, je to přeloženo do francouzštiny, může to mít všechny tyhle další podoby a produkty, které vytvořím jednou a prodávám je milionkrát. Takže to je definice škálovatelnosti. Tohle video je příkladem škálovatelného marketingu. Takže ho vytvořím jednou, pak jde ven do světa a koukne se na něj jeden člověk, nebo nikdo, nebo spousta lidí. Což je stejné jako s tou knihou. Tohle je jádro, základ není placení za hodinu, ale placení za to, co lze rozšiřovat. Není to založeno na vašem dostupném čase.

A kniha je v tomhle opravdu dokonalá věc, jen pro příklad s fikcí si tady vezmu Mapu Stínů. To je jedna z mých knih, kterou teď přepisuju jako scénář, takže i tohle můžete dělat s fikcí. Evidentně pro ni existuje více různých formátů, což je velmi podstatné.

Variabilní příjem je klíčem k uživení se čistě jako autor.

Vytvořte více různých zdrojů příjmu

V publikování existuje ten vytrvalý mýtus, fenomén soustředění se na debutovou knihu. Tedy že napíšete jednu fantastickou věc a té se budou prodávat gaziliony kopií. Pak můžete jít do důchodu jako multimilionář a váš život už bude jen naprosto úžasný.

Samozřejmě se to může stát čas od času, ale pro většinu autorů to prostě není realita. Jen se podívejte na nejbohatší autory na světě podle Forbesu. Nejlépe placení autoři jako James Patterson, Stephen King, Nora Roberts nebo Danielle Steeleří píší kontinuálně jednu nebo více knih.

Například Nora Roberts píše knihu měsíčně a má navíc dvě jména. Tito autoři mají ze svých knih více zdrojů příjmu. Zrovna teď při točení tohohle videa mám 27 knih, tedy 27 rozdílných zdrojů příjmu. To se dá ještě rozšířit různými verzemi, takže samozřejmě existují e-booky, které jsou na různých stránkách, můžete je získat na Amazonu, na Kindle, na iPad v iBooks, najdete je na Kobo, najdete je na Nooku, najdete je v různých formátech souborů, což multiplikuje každý kus z těch 27 knih.

Každá varianta je zdroj

Vždycky jsem pro e-formát knih, samozřejmě jsou i tištěné a v krásných sadách. Můžete z toho udělat ebook, audioknihu a další. Tohle jsou tři novely v sadě, které jsou taky samostatným příjmem. Dříve jsem zmínila i multiplikaci skrze zemi, což je taky super věc hlavně jako nezávislí autoři můžeme publikovat ve 190ti zemích a já jsem vlastně prodala knihy v 84 zemích a ty jsou všechny jen v angličtině.

Takže jestli máte knihy anglicky a publikujete na stránkách jako je Kobo, psací život s iBooks s Amazonem, můžete svoje knihy dostat ven na všechny tyhle platformy. Můžete použít zakázkový tisk, nemusíte nikde držet zásoby. Je tu spousta způsobů, jak proměnit svou knihu ve více druhů příjmu. Ale nejdůležitější je nespoléhat se na jednu knihu v jednom formátu.

Pak můžete samozřejmě použít pseudonymy, publikovat ve více jazycích, můžete získat licenci na cizí světy. Existuje obrovská spousta cest, které můžete použít. Změníte tak jeden rukopis v mnoho forem a mnoho finančních zdrojů. Určitě byste měli myslet na psaní více knih, na expandování do dalších žánrů.

Myslete globálně a digitálně

Hrozně moc autorů se upne k tomu vidět svou knihu fyzicky v místním knihkupectví. Na tom samozřejmě není nic špatného, a plně vás ženu – běžte si za tím. Ale globální možnosti jsou hrozně vzrušující – hlavně pro nezávislé autory – jak jsem zmínila.

Dneska tu máme rostoucí populaci mladších lidí v Asii a subsaharské Africe, v Latinské Americe, zkrátka po celém světě. Tito lidé používají mobily a další zařízení k přístupu na internet a taky ke čtení. Tím se můžeme dostat k obrovské populaci, pro kterou se dá psát. Myslet digitálně a globálně spíš než fyzicky v knihkupectví kousek od domu znamená vzít v potaz mnohem širší zdroje.

Takže šťastné psaní a uvidíme se někdy příště.

Zdroj: TheCreativePenn

 

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *