1 00:00:00,030 --> 00:00:05,580 Ahoj, tady je Ellen Brock, editorka z Q Top Inc. Tohle video bude o tom, jak 3 00:00:05,580 --> 00:00:09,480 napsat zajímavé a komplexní postavy a dám vám 5 00:00:09,480 --> 00:00:12,800 k tomu osm jednoduchých kroků. Krok jedna je vytvořit základy 7 00:00:16,630 --> 00:00:21,360 vaší postavy. Jméno, věk a jak vypadá. 9 00:00:22,630 --> 00:00:26,619 Krok dva je cíl či úkol vaší postavy, co chce. 11 00:00:26,620 --> 00:00:30,700 Pokud by měla kniha dopadnout přesně podle jejího zájmu, jak by 13 00:00:30,700 --> 00:00:33,540 chtěla, aby dopadla. Krok tři je motivace. Proč vaše 15 00:00:38,070 --> 00:00:41,550 postava chce, aby věci takhle dopadly? Co je žene kupředu, jaký cíl 17 00:00:41,550 --> 00:00:46,169 naplňují, nebo jakou touhu uspokojují tím, že dosahují 19 00:00:46,170 --> 00:00:49,829 svého cíle? A motivace je v knize velmi důležitá, protože pokud 21 00:00:49,829 --> 00:00:53,400 čtenář nechápe, proč vaše postava chce to, co chce, 23 00:00:53,400 --> 00:00:56,699 tak se s ní nijak nepropojí, nebudou mít důvod se o ni zajímat. 25 00:00:56,699 --> 00:01:02,220 Takže potřebujete osvětlit, co postava získá dosažením 27 00:01:02,220 --> 00:01:06,019 svého cíle a to je její motivace. 29 00:01:07,980 --> 00:01:12,750 Krok čtyři jsou sázky. Co je pro vaši postavu v sázce, pokud svého 31 00:01:12,750 --> 00:01:16,710 cíle nedosáhne a věci nepůjdou podle plánu? Jaké 33 00:01:16,710 --> 00:01:20,100 jsou následky této možnosti? Jak to vaši postavu poškodí? Čtenáři 35 00:01:20,100 --> 00:01:23,729 potřebují cítit pocit napětí a napětí pramení ze sázek. Co 37 00:01:23,730 --> 00:01:26,880 se může pokazit a co se stane vaší postavě, pokud věci nevyjdou. 39 00:01:26,880 --> 00:01:30,990 To vytváří napětí a čtenářovu touhu pokračovat 41 00:01:30,990 --> 00:01:34,830 ve čtení. Takže sázky jsou pro vaši knihu velmi důležité. Nemusí jít 43 00:01:34,830 --> 00:01:38,460 o život nebo smrt, potřebují být jen dostatečně silné na to, aby nám 45 00:01:38,460 --> 00:01:41,640 postavy bylo líto a soucítili s ní, když se střetne s těmito 47 00:01:41,640 --> 00:01:45,510 následky, když se jí tyhle špatné věci stanou. Sázky musí být dostatečně vysoké 49 00:01:45,510 --> 00:01:50,390 na to, abychom cítili, že jsou hodné aktivity postavy. 51 00:01:51,640 --> 00:01:56,270 Krok pět jsou překážky. Co stojí postavě v cestě 53 00:01:56,270 --> 00:02:01,009 za jejím cílem, který opravdu, opravdu chce? Většina knih má vnitřní a 55 00:02:01,009 --> 00:02:06,229 vnější překážky. Kniha může mít jednu hlavní překážku, ale častěji je tu 57 00:02:06,229 --> 00:02:11,390 taky série menších překážek stejně jako jedna zastřešující. Jen se 59 00:02:11,390 --> 00:02:14,630 ujistěte, že dáváte postavě dost překážek na to, aby její 61 00:02:14,630 --> 00:02:18,319 cesta byla opravdu výzvou, protože to utváří čtenářovo uspokojení, když 63 00:02:18,319 --> 00:02:21,890 se dostanou na konec a v postavě se dočkají toho, co chtějí. Nebo možná 65 00:02:21,890 --> 00:02:25,069 nedostanou, co chtějí, ale co učiní konec uspokojivým. To je 67 00:02:25,069 --> 00:02:28,250 cesta a její komplexnost a překážky na té 69 00:02:28,250 --> 00:02:31,730 cestě. Takže pokud bude ta cesta jednoduchá a nedáte na ni 71 00:02:31,730 --> 00:02:34,730 postavě překážky, nebude to zajímavé a vaši čtenáři nejspíš 73 00:02:34,730 --> 00:02:37,268 ztratí zájem. Krok šest je vytvoření minulosti postavy. 75 00:02:41,240 --> 00:02:46,130 Co se postavě stalo, že to vedlo tam, kde je teď? Ve skutečném 77 00:02:46,130 --> 00:02:49,609 životě má každý něco v minulosti, co je negativní. Chyby, které 79 00:02:49,610 --> 00:02:52,400 provedl, špatné věci, které se člověku staly, věci, které mu provedl 81 00:02:52,400 --> 00:02:55,490 někdo další, tragédie, traumata, věci téhle povahy. 83 00:02:55,490 --> 00:03:00,110 Takže je jen přirozené, že vaše postava bude mít taky pozadí, které 85 00:03:00,110 --> 00:03:04,280 má nějakou negativitu. Vaší postavě pak přidává zajímavosti a hloubky, 87 00:03:04,280 --> 00:03:09,250 když tyhle prvky z minula ovlivňují její přítomnost. 89 00:03:09,970 --> 00:03:14,800 Krok sedm je vytvoření chyb vaší postavy. Každý máme chyby, je to prostě 91 00:03:14,800 --> 00:03:18,040 součást lidství. Takže dát vaší postavě chyby ji dělá 93 00:03:18,040 --> 00:03:22,810 mnohem realističtější a celou. Taky může být hodně zajímavé 95 00:03:22,810 --> 00:03:27,580 dát jí chybu, která ovlivňuje její cestu po celý příběh. Takže 97 00:03:27,580 --> 00:03:35,200 například může mít za cíl zazářit na divadle, ale její 99 00:03:35,200 --> 00:03:39,220 chybou je, že hrozně bojí na jevišti. Tím se její vlastní chyba 101 00:03:39,220 --> 00:03:42,120 může stát překážkou. Krok osm je jak se vaše postava vztahuje 103 00:03:46,580 --> 00:03:50,300 k dalším postavám v příběhu. Když splníte prvních 105 00:03:50,300 --> 00:03:53,390 sedm kroků se všemi vašimi postavami, nebo aspoň všemi 107 00:03:53,390 --> 00:03:57,170 hlavními, opravdu jim budete rozumět. Dejte si nějaký čas na přemýšlení o tom, jak 109 00:03:57,170 --> 00:04:01,339 jejich chyby a osobní rysy a cíle mohou vzájemně kolidovat. 111 00:04:01,340 --> 00:04:05,120 Je dobrý nápad záměrně vytvořit postavy, jejichž 113 00:04:05,120 --> 00:04:09,470 cíle jsou v rozporu, zvláště pokud máte hrdinu a 115 00:04:09,470 --> 00:04:13,490 antagonistu. Antagonista musí chtít něco, co hrdina 117 00:04:13,490 --> 00:04:17,360 nechce, protože jinak tu není žádný konflikt. Ale nemusí se to zastavit 119 00:04:17,360 --> 00:04:21,320 u vztahu hrdiny a antagonisty. Tohle může pokračovat skrze všechny vztahy - 121 00:04:21,320 --> 00:04:25,849 romanci, přátele, spojence. Takže se podívejte na vlastnosti postav 123 00:04:25,850 --> 00:04:29,270 a na to, jak spolu mohou kolidovat. A uvidíte, kde můžete vytvořit 125 00:04:29,270 --> 00:04:35,750 zajímavé situace pro spory, nesouhlas, nedorozumění. A to 127 00:04:35,750 --> 00:04:38,780 může přidat hodně jiskry a realističnosti tomu, jak se k sobě 129 00:04:38,780 --> 00:04:43,130 postavy mají. Takže to je mých osm kroků k tvorbě komplexní a 131 00:04:43,130 --> 00:04:47,030 zajímavé postavy. Doufám, že byly nápomocné a pokud máte 133 00:04:47,030 --> 00:04:50,750 další nápady nebo jakékoli téma, o kterém chcete udělat video, jen 135 00:04:50,750 --> 00:04:54,680 mi napište maila nebo nechte komentář. Pokud vám tohle video pomohlo, opravdu 137 00:04:54,680 --> 00:04:58,070 ocením lajk nebo sdílení. Pomáhá mi to získat 139 00:04:58,070 --> 00:05:01,900 klienty a taky tvořit další videa.