Možná právě teď nepotřebujete ve svém životě žádný další konflikt, ale váš příběh by ho potřebovat mohl. Dnes se s vámi podělím o pár tipů, jak poznat, kdy ho přidat, a jak to udělat.
Promluvme si o konfliktu
Všichni víme, že je nesmírně důležitý při psaní beletrie a literatury faktu. Konflikt je to, co roztáčí kola vyprávění, co brání čtenáři, aby to vzdal, protože mu příběh připadá příliš jednoduchý.
A přiznejme si, že taky zabraňuje tomu, aby váš příběh měl jenom půl stránky.
Byla jednou jedna dívka, která snila o tom, že se stane olympijskou skokankou o tyči. Naštěstí pro ni byly zkoušky tak jednoduché. Dostala se do týmu a vyhrála zlato. Konec.
(Chrápání.)
Zamyslete se nad tím, kolik miliard dolarů týdně vydělá zábavní průmysl jen na pouhých konfliktech, jako jsou reality show a televizní sportovní události. Myslíte si, že by si miliony lidí naladily televizi, aby se dívaly na basketbalistu, který sám na hřišti hází jeden trestný hod za druhým?
Potřebuje každá scéna konflikt?
Takže ano. Konflikt je pro upoutání pozornosti lidí klíčový. Ale musí být každá scéna nebo kapitola vašeho příběhu konfliktní? Odpověď zní: ANO, alespoň trochu. Určitě nechcete, aby každá scéna vašeho příběhu obsahovala masivní konflikt, který změní váš život a v němž svět visí na vlásku.
To by rychle omrzelo.
Co je vlastně konflikt?
Je třeba najít rovnováhu, protože úroveň konfliktu je přímo úměrná cíli scény. Aha, jasně. Zmínila jsem se, že každá scéna musí mít také nějaký cíl? No, má. Tak se do ní dostává konflikt. Protože co je konflikt, když ne něco, co stojí postavě v cestě k cíli?
Vaše hrdinka si chce promluvit s chlapcem svých snů. Co jí stojí v cestě?
Strach? Sebevědomí? Chlapcova drahá polovička? Dveře od skříňky před obličejem? Hle, konflikt!
Váš hrdina si chce udělat kousek toastu. Co mu stojí v cestě. Prázdný sáček od chleba? Výpadek elektřiny? Ochromující strach z toustovačů? Hele, konflikt!
Váš hrdina se chce vloupat do sídla největšího konkurenta své společnosti a ukrást přísně tajné dokumenty. Co mu stojí v cestě? Ochranka? Poplašný systém? Člověk zevnitř, který se nikdy neukázal? Svědomí? Konflikt...
Váš hrdina chce prostě jít na jídlo do restaurace, zacvičit si v posilovně a podívat se na film ve skutečném kině s ostatními lidmi. Co mu stojí v cestě? Určitě vám to už došlo...
Vidíte tedy, že jakmile stanovíte cíl scény, vložit konflikt už je snadné. Jakmile totiž určíte, co si váš hrdina nebo hlavní postava scény slibuje od toho, že bude mít úspěch, nejste omezeni tím, jaké zábavné vnější nebo vnitřní překážky mu postavíte do cesty.
I klidnější, emocionálnější scény v sobě mají závan konfliktu. Třeba srdečný rozhovor dvou nejlepších přátel může mít závan zášti, zrady, nedůvěry, žárlivosti, strachu ze ztráty. Zdánlivě obyčejný oběd s mámou může mít vlny úzkosti, vzpomínek na dětství, strachu z nesouhlasu, napětí kvůli nedávné hádce.
Nebo pokud ve scéně není přímý konflikt, hrdina se obává něčeho, co musí udělat v další scéně, a to je konflikt.
V podstatě platí, že čím těžší to hrdina má, tím snáze se za něj čtenář postaví. Čtenáři nechtějí číst o postavě, která to má snadné, protože kdo by měl takového člověka rád?
Život je plný konfliktů, někdy velkých, jindy malých. A protože fikce je jen přehnaná realita, tak směle do toho. Udělejte to těžké.
Konflikt. I když ho v každodenním životě nesnášíme, v příbězích ho milujeme.
0 komentáøù