Těchto prvních 5 stránek je superdůležitých.
Dneska se budeme bavit o začátku vašeho románu a dám vám 7 tipů pro prvních 5 stránek vaší knihy.
Tip první – háček
O tomhle jste už nejspíš slyšeli, ale rozhodně se proto nebraňte těm dalším. Slibuju, že budou trochu originálnější. Váš román by měl začínat něčím dostatečně zajímavým, co přiměje čtenáře v něm pokračovat. Pokud někdo s čtením přestane, většinou k tomu dochází právě na samotném začátku, kde do toho ještě neinvestoval moc energie.
Případně v prostředku, kde to bývá celé trochu suché. Ale o tomhle se teď nebavíme. V mnoha případech vám kniha slíbí dobrodružství nebo drama jako v Ready Player One. Jsme do ní vtaženi s příslibem dobrodružství jako interaktivní pozvánkou, videem o délce 5 minut. Chceme vědět, co je na něm tak zvláštního, že jde o nejvíc zkoumané video v historii.
V knize Thief jsme vtaženi jedinečným způsobem vyprávění příběhu, který se děje skrze něco jako oznámení. A roli hraje také skutečnost, že vypravěčem je evidentně Smrt. To je poměrně zajímavé.
Najděte tedy něco zajímavého, něco jedinečného, a zahákněte svého čtenáře.
Tip druhý – prvních 5 stran by mělo mít výbornou první linku
Tohle je něco, co jsem měla udělat už u mého debutu. Ale jak víte, žijeme a učíme se. Jedna skvělá věda může zachránit několik jinak velmi pomalých stran. Jedním z mých nejoblíbenějších příkladů je Marťan. Ten začíná konstatováním hrdiny, že je v prdeli. Princezna nevěsta je v tom taky vynikající, protože během několika vět dá vědět hodně o vypravěči.
Toto otevření může být i název kapitoly, jak je tomu ve Zmizelé. Dá vám to nějaké nápovědy stran budoucího dění a vtáhne to. A pokud máte možnost zaháknout čtenáře už od prvních řádků, proč toho nevyužít? Čím více možností háčků máte na začátku, tím lépe, ale s mírou.
Nezblázněte se v tomto ohledu. Všeho moc škodí, ačkoli žádného extrémistu v tomto ohledu jsem zatím nepotkala.
Tip třetí – měli byste mít hlavní postavu
Tohle zní docela očividně, většina knih by však měla začínat právě s vaší první postavou. Proč? Protože je to postava, se kterou se čtenář okamžitě propojí. A snad to bude i ten, se kterým se čtenář bude chtít propojit.
Pokud máte více pohledů nebo jiné kombinace, tak to znamená, že budete od začátku skákat ve více hlavách. Nejdříve ale představte čtenáři hlavní postavu, tu, jejíž příběh má největší dopad. Tu, která je nejblíže centru zápletky a má na ní největší vliv.
Ve většině případů, nejen více pohledech, by měla být záhy být patrná i hlavní vada, kterou má postava překonat na konci příběhu. Ustanovte, kdo postava je, a ukažte její reakci na konkrétní situace, jakým způsobem se vyrovná s problémy, jak vidí svět.
Dejte čtenáři něco, s čím se může spojit, k čemu může zaujmout nějaký postoj a projevit vlastní emoce.
Tip čtvrtý – ukažte aktuální život
Měli byste také ukázat aktuální život postavy, čímž představíte i prostředí. Tohle může, a také by mělo, nastavit pořádný kontrast proti tomu, jak to bude vypadat na konci příběhu. Vaše postava si projde mnoha změnami a ukázání předchozích podmínek pomocí prohlídky jejího současného života ještě před spouštěcí události pomáhá konkretizovat, jak daleko se nakonec dostala.
Na konci potřebujeme vidět základní startovní čáru. Bod, od kterého se odrazila. Nepřehlédněte tedy potřebu jasně ukázat, odkud postava přišla, aktuální životní situaci. Například uvedení do práce je dalším výborným bodem, do kterého se dá přidat nějaký konflikt, který naznačí, co se dá čekat dále.
Tip pátý – tón začátku
Vaše první kapitola by měla nastavit obecný tón a náladu pro celý román. Pokud bude příběh začínat jako normální román, ale skončí to v hororu, bude to rozhodně podivné. V takovém případě děláte asi něco špatně.
Je vynikající, pokud můžete použít několik prvních stránek pro náznaky budoucího dění. Když píšete romanci, naznačte milostný život postav nebo naopak jeho absenci. Jestli píšete fantasy, poskytněte nějaké zajímavé prvky života ve vašem světě.
Nastavte jasně tón pro zbytek románu, takže vaši čtenáři nebudou překvapeni, když to, co začalo jako scifi, skončí jako historická romance.
Úvodní nastavení tónu je spodním proudem pro to, kam se bude čtenář ubírat. Nemusí to vidět z povrchu se všemi lesklými postavami a háčky, ale právě tón je nástroj, na který by měl být pro čtenáře spoleh stran konzistence.
Tip šestý – konflikt
Konflikt na prvních 5 stranách vašeho románu nemusí být nijak velký. Opravdu ne. Není třeba začínat obrovským problémem. Když budete začínat někde uprostřed akce, tak se to celkem nabízí. Bude pak velmi jednoduché vmáčknout konflikt právě do těch prvních 5 stránek.
I když ale hnedka nepřistoupíte k hlavní zápletce, dejte čtenáři na počátku nějaký menší konflikt. Pomáhá to ukázat v akci vaše postavy a čtenáři se k nim vztáhnout.
Potíže s jídlem jako v Hladových hrách, ztroskotání na Marsu a nikdo neví, že jste naživu jako v Marťanovi. Nalákejte čtenáře na nějakou míru konfliktu pomůže čtenáře spojit s postavou, protože uvidí reakci. Rozhodně nechceme číst 300 stran o tom, jak je pro vaši postavu všechno v pohodě. Chceme vidět, jak někdo vyjde silnější poté, co s něčím musel opravdu tvrdě bojovat. A přesně tohle je potřeba čtenáři slíbit.
Dostatek konfliktu od začátku je vynikající způsob, jak udržet jeho pozornost. Tak ji udržte.
Tip sedmý – žádné gramatické a další chyby
Tohle se evidentně vztahuje na celý román. Na prvních stránkách se tomu ale chcete opravdu vyhnout. Pokud už jste čtenáře přilákali obálkou a anotací dost na to, aby si knížku začal číst, neodežeňte ho mizerným pravopisem na prvních stránkách. Na těch buďte obzvlášť pozorní. Jestli si vaši knihu prohlíží v obchodě, možná zkusí i kousek učíst, aby si udělal přesnější úsudek.
I na internetu, například Amazonu, má možnost stáhnout si ukázku. Nenechte ho proto narazit na nějaké chyby hned na počátku. Jednoduše proto, že to pravděpodobně odloží a už se k vám nemusí nikdy vrátit.
0 komentáøù