Minule jsme se bavili o nejhorších nástrojích zápletky. Takových, které ukazují na lenost autora, ubírají příběhu všechno dobré a jsou krádeží divákova času. Jeden z diváků mě pak požádal o přehled těch nejlepších, které jsou obvykle efektivní. Většinou příběh vylepší, takže o tom si dneska povíme.
Půjdu tedy po 5 specifických typech nástrojů zápletky. Vysvětlím vám, jak fungují, proč většinou fungují a uvedu několik příkladů.
Nejdříve si ale rychle oživíme, co je vlastně nástroj zápletky. Je to moment nebo událost, které ovlivňují postavu a posouvají příběh novým směrem. Například diagnóza postavy je nástrojem zápletky. Postava zjistí, že má jen omezený čas života nebo nějaké jiné omezení. Musí se tedy rozhodnout, jak s tím časem nebo možnostmi naloží.
Další základní nástroje zahrnují například pozvání na narozeninovou oslavu nebo přistěhování nových sousedů. Obdržení dárku, otrávené jídlo a tak dále. Existují skutečně tisíce možností, jak lze příběh posunout dál, ideálně ještě po cestě zvýšit sázky.
Nečekaná návštěva
Prvním nástrojem, který miluju, je neoznámená návštěva. Tedy chvíle, kdy se někdo nečekaně ukáže a donutí další postavu nějak reagovat. Tohle může být velmi hrozivé, jako třeba lupič, který se k postavě vloupe. Nebo zcela civilní, jako v případě Kramera, který se prostě zjeví v bytě Johna Seinfelda.
Když se tohle objeví v dramatu, většinou to okamžitě vytvoří napětí. Publikum je totiž zvědavé, co ten návštěvník vlastně chce. A co udělá obyvatel? Takové věci. Většinou to také současně zvyšuje sázky, protože se objevuje nová postava či nová hrozba.
Je to tudíž vynikající způsob, jak okořenit pomalejší části příběhu, hlavně když přijde někdo, kdo je ozbrojený. Jakmile je na prahu někdo s pistolí v ruce, publikum je ihned na hraně očekávání.
Ve Věci máte psa, který navštíví výzkumný tábor, ve Smrtonosné pasti se Hans a jeho parta objeví v budově Nakatomi Tower. Ve Vetřelci je Chestburster, který je jedním z jedinečných případů využití nečekané návštěvy.
Mrtvé tělo
Druhým vynikajícím nástrojem je nález mrtvoly. Je to perfektní a jednoduchý moment, když postava reaguje na hrůznost a vážnost takové situace. Funguje to tak dobře proto, že jsou okamžitě zvýšeny sázky, je tu ihned konflikt a samozřejmě vyvstává množství otázek. Je to proto něco, co je pro jakékoli publikum velmi pohlcující.
A samozřejmě je to začátek mnoha detektivek. Je nalezeno tělo a detektivové musí reagovat, najít a chytit pachatele. Je to něco, co fungovalo perfektně v Zákonu a pořádku, který má více jak 9 000 epizod. Většina dílů přitom začíná právě nálezem mrtvého těla. A přece se tím publikum nikdy neunaví.
Navíc, i když nemáte mrtvolu hned na začátku příběhu, můžete to použít někde uprostřed. Stále vám to zvýší sázky a pošle příběh novým směrem. Mějte taky na paměti, že půjde nejspíš o velmi emotivní situaci, hlavně když je mrtvý pro postavy nějak důležitý.
Tohle se třeba stalo v původních Star Wars. Krátce po začátku je představen Luke, jeho teta a strýc, které vidíme během jejich normálního života. Poznáme je celkem dobře, pak vezme Luke droidy k Obi-Wan Kenobimu. Tam se Luke doví, že po těch droidech jde Impérium a prohání toho, kdo je koupil. Což je samozřejmě jeho strýc.
Luke se tedy žene zpátky domů, aby oba varoval, ale přichází pozdě a nachází je spálené na škvarek. To je temný moment, který Luka donutí opustit pokojný život na Tatooine a přidat se k hnutí odporu proti Impériu.
Čechovova puška
Tohle je princip počátečního představení nějakého předmětu, který bude později hrát významnou roli. Pro spisovatele je to připomínka toho, že cokoli představí, by mělo později hrát nějakou roli a mít tedy účel. Sleduje to základní princip nastavení a odměny. Zasadíte semínka, která později vyrostou v ovoce.
Čechovova puška může být velmi očividná, jako v případě Johna Wicka. Ten si shání zbraně a brnění, se kterými půjde pak do bitvy.
Případně je to něco nenápadného, jako začátek Smrtonosné pasti. John McClane si zouvá boty. To má později velký význam, protože musí bosky proběhnout do bezpečí skrze rozbité sklo.
V ideálním případě chcete, aby na konkrétní předmět publikum během příběhu zapomnělo. Když pak odhalíte jeho skutečnou roli, je to mnohem překvapivější a má to tedy větší dopad.
Výborným příkladem je začátek Vetřelců. Na začátku je scéna, kde si Ripleyová chce získat respekt mariňáků, se kterými pracuje. Chce jim pomoct. Vleze tedy do jednoho ze strojů a ukáže jim, že ho umí solidně používat. Později použije stejný stroj v boji s královnou Xenomorphů.
Smlouva s ďáblem
Jde o princip smlouvání s nějakou silnou postavou nebo entitou. Postava chce získat věci jako bohatství, slávu, sílu, pomstu, bezpečí a tak dále. Většinou to zahrnuje smlouvu, která může být i nadpřirozená, tedy se skutečným ďáblem.
Nebo může mít zcela civilní základy, jako dohoda s Kmotrem o pomoc. Většinou bude obsahovat prvky jako zoufalství požadující strany a její naprostou bezmoc. Publikum navíc jasně ví, že přijde cena, kterou bude potřeba zaplatit. Ve většina případů končí taková smlouva tragicky, případně musí hrdina zaplatit velkou cenu, aby se takovému osudu vyhnul.
Někdy je však „platba“ zajímavě malá, takže i poskytovatel bude vypadat přátelsky.
Skvělým příkladem je první Kmotr. Amerigo Bonasera žádá Dona Corleona o pomstu. Kmotr mu řekne, že o něm jednoho dne bude chtít protislužbu. Později uvidíme, že ta protislužba je vlastně dosti hojivá (pokud se nepletu, pohřební příprava Donova syna).
V některých filmech se tento motiv objevuje řadově. Třeba snímek Upgrade z roku 2018. Jde o scifi z doby, kdy všechno vyřizují technologie a lidé skoro nemusí hnout prstem. Tomu stále odolává chlapík Grey. Až do chvíle, kdy se stane autonehoda a ještě mu banda grázlů zabije manželku. Grey skončí v paralýze na vozíku.
Tajemný vynálezce mu však nabídne čip, který mu opět dovolí plně ovládat vlastní tělo a ještě přidá několik vylepšení. To je první dohoda. Čip zvaný STEM mu později dovolí také vypořádat se s vrahy jeho ženy. To je druhá dohoda. Když se s vrahem střetne, STEM mu dá šanci na odplatu, pokud se dočasně vzdá kontroly nad svým tělem…
Zřetelné zranění
Pointou tohoto nástroje je hlavně fyzické zranění, které postava nemůže jednoduše ignorovat nebo nějak snadno odstranit. Zahrnuje to věci jako rány, ztracené končetiny nebo vleklé choroby. Pravděpodobně to bude vyžadovat doktora či hospitalizaci.
Postava bude muset překonat nové překážky a zcela pozměnit svoje chování. Objevuje se to v mnoha podobách v různých žánrech a příbězích. Smrtonosná past má pohyb v rozbitém skle. Ve Star Wars přichází Anazin o ruku, pak i o část těla. Existují tedy tuny příkladů.
Velmi dobrým je Hra o trůny, konkrétně Jamie Lannister, když přijde o ruku. Je totiž proslavený jako šermíř a jak sám říká: „Já jsem byl ta ruka.“ Ta končetina je do značné míry přímo jeho identitou. Když o ni tedy přijde, spadne skutečně na dno. Musí najít pokoru a zcela změnit svůj přístup k věcem.
A jaký je váš oblíbený nástroj zápletky?
Zdroj: WriterBrandonMcNulty
0 komentáøù