K čemu vedly rizikové pokusy jednoho uznávaného druida?

Zjisti víc

iWriterly: Rozbor nepopulárních psacích rad

Existuje opravdu autorský blok? Měli by se noví autoři soustředit při psaní prvních několika knih soustředit na kvantitu nebo kvalitu? Dneska budu rozebírat některé nepopulární psací rady a názory.

Než se dostaneme k samotnému rozboru 10 nepopulárních psacích rad, je potřeba jedno upozornění. Tohle všechno je jednoduše můj názor. Řeknu to znovu – tohle všechno je jen můj názor a můj názor není zákon. Můžete mít stejný i odlišný názor. Mám to ještě zopakovat? Můžete si o tom myslet naprosto něco jiného a je to v pořádku.

Všichni prožíváme celý psací proces naprosto odlišně a je to ok.

Bod první – nováčci by se měli soustředit hlavně na kvantitu místo kvality

Tohle je založeno na mé zkušenosti, ale vašich prvních pár knih bude asi dost na prd. Pokud nejste ten případ, je to naprosto úžasné a jsem za to moc ráda. Tohle je ale pro ty, kteří se opravdu potřebují naučit psát skrze více knih. Takže když prvně píšete knihu, nerozumíte zrovna moc dobře, jak celá ta struktura funguje.

Možná jste řemeslo nějak studovali, měli jste třeba psaní i na škole. Ale dokud nezačnete knihu reálně psát, pak nebudete vědět, jak na to. A ty první knihy budou nejspíš neohrabané a mít hodně dalších problémů.

Možná nevíte, jak strukturovat příběh, nebo třeba jak se mají vyvíjet postavy. Možná kladete hned na začátku příběhu příliš mnoho otázek, a nakonec na žádné neodpovídáte. Když ale píšete jednu knihu, tak ji dokončíte, ale možná ani nikoho neoslovíte. Třeba ji ani nevydáte sami, ale napíšete nějakou další.

Podle mě se z psaní zcela nové můžete naučit mnohem víc, než když budete editovat trosky první knihy, kterou jste dopsali a odložili stranou. Takže osobně si myslím, že čím víc knih napíšete, tím rychleji se reálně naučíte je skutečně psát.

Tohle je ale samozřejmě silné zjednodušení, které nebude platit pro každého. Můžete napsat knihu, pak ji mnohokrát revidovat a bude fakt dobrá. Pak vás i vydají, nebo to vydáte sami, dostanete se na několik seznamů bestsellerů, prostě něco takového.

Osobně si myslím, že velká většina autorů udělá dobře napsáním více knih, ne snahou je hnedka vydávat, aby se naučili vlastní řemeslo. No, bude to rozhodně rychlejší.

Bod druhý – autorský blok neexistuje

Říkala jsem to na mnoha interview, kde jsem byla a vím, že je to velmi nepopulární názor. Ale myslím si, že pokud se cítíte zaseklí a nechcete psát příběh, nebo nejste schopní stanovit, kam se máte dál pohnout, je to nejspíš proto, že jste si svou cestu dostatečně nenaplánovali.

A to platí i tehdy, když jste zahradníci, tedy spisovatelé objevitelé, kteří objevují celý příběh až během psaní, tedy neplánujete dopředu. Pokud s tím opravdu bojujete, možná jste se prostě ztratili a nevíte, kudy dál. V takovém případě si opravdu potřebujete udělat aspoň hrubou cestovní mapu toho, kam se má ten příběh, případně konkrétní scéna nebo kapitola, vlastně ubírat.

Já jsem například měla smrt v rodině a jakékoli psaní pro mě bylo opravdu, opravdu těžké. A nebyl to autorský blok, byla to skutečnost, že jsem truchlila a vyrovnávala se s tou cestou emocí.

Takže lidi, je to v pořádku. Tohle není věc soucitu, jen podělení se o to, že jsem asi týden nebo tak nebyla schopná vůbec ni napsat a nenazvala bych to autorským blokem. Bylo to prostě truchlení a neschopnost psát.

Zbývá vám ještě 70 % článku.
Chcete-li pokračovat ve čtení, přihlaste se k odběru newsletteru nebo zalogujte.

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Přestaňte se vymlouvat, proč nepíšete

Přestaňte se vymlouvat, proč nepíšete

Už mnoho let poslouchám výmluvy autorů, proč vlastně nepíší. Mým úkolem jako učitele a mentora je snažit se je z této rutiny dostat. Mám tu i jeden vtipný pohled na problém spisovatelské hypochondrie a doufám, že vás to pobaví. Mami, je mi špatně Maminko, je mi špatně...

Neil Gaiman na téma pirátského kopírování knih

Neil Gaiman na téma pirátského kopírování knih

Když začal internet, býval jsem hrozně mrzutý z toho, že lidi nahrávali moje básně a příběhy. Nahrávali moje příběhy na web a já měl tohle přesvědčení, které bylo naprosto mylné, že když lidi dají vaši práci na internet a vy jim neřeknete, aby toho nechali a stáhli...

Vivien Reis: Jak pro vaši knihu vymyslet podzápletky?

Vivien Reis: Jak pro vaši knihu vymyslet podzápletky?

Nepolapitelná podzápletka. Pojďme si o tom promluvit. Podzápletky se umí někdy tvářit velmi děsivě a náročné na to je ve vašem románu zprovoznit. Vy víte, co chcete, aby se ve vaší knize událo, ale všichni vám mezitím opakují podzápletky, podzápletky, podzápletky....

Líbí se ti článek? Lajkni, sleduj, sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *