iWriterly: Romantické modely, které opravdu miluju

autor: | Zář 8, 2022 | Z Newsletteru | 0 komentářů

Dneska výběr 10 nejlepších romantických prvků. Jsou použitelné jak pro klasickou romanci, tak pro další fikční žánry, které mají romantickou podzápletku. Máte-li rádi knihy o lásce, rozhodně tu zůstaňte.

U každého rozboru rysů a prvků se objeví nějaký komentář, který tvrdí, že ty prvky jsou špatné a je to, protože tohle. Tak si pojďme tento dojem rychle vyvrátit. Rysy a prvky jsou ve skutečnosti užitečné nástroje, které vám dovolují čtenáře zaháknout do vašeho příběhu.

Rysy lze definovat jako jakýkoli typ postav, řeči, tématu, obrazu nebo prvku zápletky, který je použít mnohokrát a opakovaně. Každý druh literárního prostředku nebo konkrétní příklad se může stát rysem.

Dnes používají autoři i čtenáři pojem rys k popisu tématu, motivů, kusů zápletky, prostředí a příběhových linií, které se staly v určitém typu žánru velmi známými a konvenčními. Klasické případy zahrnují váhajícího hrdinu, vyvoleného či temného pána. V případě romantiky například zamilování se do kamarádova sourozence.

Rysy v zásadě pomáhají tvorbě vašeho příběhu dvěma způsoby:

Nabídněte čtenářům něco, co je pro ně známé.

„Popularita rysů má svůj důvod. Pokud bylo něco v knihách použito znova a znova, existuje dobrá šance, že je to něco, co si čtenáři romanticky užívají. Populární romantické rysy jsou tak skvělým místem, kde začít s vymýšlením vašeho námětu. Máte totiž záruku, že je to pro čtenáře známé území, které si budou užívat.“

Nabízí místo, kde můžete uhnout a zajetý koncept inovovat.

Shaelin Writes: 15 tipů pro psaní lepších povídek

Miluju skutečnost, že můžu začít obvyklou cestou a pak nějakým způsobem s tím postupem manipulovat. „Rysy mohou být nápomocné, pokud máte ale knihu sestavenou jen z těch dobře známých, velmi rychle se pro čtenáře stane předvídatelnou. Právě proto je potřebujete sice použít, ale také vylepšit. Cíleně vezměte jeden takový rys a postavte ho na hlavu. Získáte tak svůj jedinečný postup, který udrží zájem vašich čtenářů.“

Sečteno a podtrženo, rysy rozhodně nejsou zlo, jde i vynikající postup, jak zachytit čtenáře něčím, co je mu dobře známé, co už znají a mají rádi. Jednoduše proto, že hodně čtenářů nejde do knih pro něco zcela nového, jdou po něčem, co už aspoň trochu znají. Jsou takoví čtenáři, ale je jich menší skupina. Valná většina chce nové verze toho, co už v jádru poznala.

Když už máme tohle z krku, pojďme se podívat na onu desítku nejlepších rysů v romanci. Prakticky pro všechny platí, že se to dá uplatnit ve všech kombinacích vztahů. Proto budu osoby označovat čísly.

Od přátel k milencům

V tomto případě začne pár jako kamarádi. Někdy byli přátelé už od dětství, někdy to může být jen posledních pár let. Bez ohledu na to byli přátelé, ale oba přemýšlí, jestli se v tom vztahu neskrývá něco víc.

Miluju to, když právě takoví přátelé velmi pomalu zjišťují, že jsou do toho druhého brutálně zamilovaní. Je to jedna z nejlepších věcí na pozorování vývoje. Příklady tohoto modelu jsou Etiquette and Espionage, kde se to vyvine postupně během série, ne hned v první knize.

Od nepřátel k milencům

Tohle je hodně oblíbené u různých rozborů tohoto tématu. Je to kompletní opak předchozí možnosti, ale o nic méně šťavnatý. Je hrozně fajn sledovat dvojicí, která spolu nevychází nebo mají oba naprosto odlišné cíle, tudíž se často dostávají do konfliktu. A pak jen pozorujete, jak se tato nenávist mění v určitou formu zdráhavého respektu a nakonec v něco víc.

Bookishpixie: 4 častá klišé, kterým se v psaní vyhnout

Podle mě je jedna z nejlepších verzí to, když hrdina 1 jde po jednom cíli, hrdina 2 po druhém cíli a jde o naprosté opaky. Jakmile jeden dosáhne svého, druhému to brání v jeho. Jsou tedy odsouzeni k tomu na sebe během příběhu stále narážet.

Následně je ale něco donutí se střetnout a také spatřit věci pohledem toho druhého. Příkladem je Radiance od Grace Draven, To Kill a Kingdom od Alexandry Christo a Beauty and the Clockwork Beast od Nancy Campbell Allen.

Pomalé hoření

Obvykle je tento model v souhře s jedním nebo mnoha dalšími. Jde ale o více postav, které mezi sebou mohou mít potenciálně romantické vztahy, což se ale vyvíjí velmi pomalu během více knih. Jsou to buď přátelé, nebo nepřátelé, ale pomalu mění svůj náhled na toho druhého.

Ať už je počáteční nastavení jakékoli, romantický zájem tu vzniká velmi pozvolna, i oťukávání a zkoumání se odehrává velmi zdálky a nenápadně.

Instantní vášeň / láska

Tohle má trochu negativní nádech a myslím, že z dobrého důvodu. Instantní láska znamená, že se dvě postavy setkají úplně poprvé, a aniž by o sobě cokoli věděly, okamžitě je to osudová láska.

Nicméně instantní vášeň je trochu jiná. Počátek je stejný, nicméně jde o okamžitou sexuální přitažlivost. Nemohou ovšem konstatovat nic o osudové lásce, je to jen fyzická přitažlivost. Výborným příkladem je Theirs for the Night od Katee Robert.

Robert McKee: Vytváření postav

Milostný trojúhelník

Tohle má taky dost mizernou pověst, ale vždycky jsem byla fandou dobře provedeného milostného trojúhelníku. Je tu určitě způsob, jak ho udělat dobře a taky spousta cest, jak ho provést naprosto strašně.

Pokud náhodou nevíte, co to milostný trojúhelník je, jde o situaci, kdy dvě postavy usilují o lásku a srdce třetí. Většinou tedy v monogamním nastavení, kde si má třetí postava vybrat mezi těmito dvěma nápadníky. Populární příklad jsou Hladové hry s Katniss, Peetou a Gail. U opravdu dobře napsaných trojúhelníků ráda pozoruju to, jak oba nápadníci ukazují na různé dobré stránky protagonisty.

Je taky dobré, když ani jedna strana není očividně „správná volba“. Obě možnosti jsou prostě jiné. A nabízí se také otázka – musíte udělat jen jeden?

Zakázaná láska

Tuhle situaci miluju. Hrdina 1 a Hrdina 2 nemají být zamilovaní, nemají spolu být pokud možno ani v jedné místnosti nebo spolu mluvit. Jenže jejich cesty se střetly a ony se do sebe zamilovaly. Ve scifi to může být člověk a mimozemšťan, ve fantasy princezna, která se zamiluje do obyčejného člověka. Nebo dva politici na opačných stranách barikády.

Ať už je to jakkoli, tyhle dvě osoby nemají být z mnoha důvodů spolu, jenže z nějakého důvodu překonají své rozdíly a šíleně se do sebe zabouchnou. Obvykle pak musí bojovat se všemi vnějšími vlivy, aby spolu mohly zůstat. Může to být rodina, země, společenské postavení a kulturní očekávání. Příkladem budiž Baby Mine a Baby Yours od Kennedy Fox.

Reedsy: 6 častých chyb při psaní povídek

Nucená blízkost

V dosti případech si postavy při prvním setkání nepadnou moc do oka. Může to být i základem modelu od nepřátel k milencům, ale v tomto případě jsou obě osoby okolnostmi nuceny být ve vzájemné fyzické blízkosti. Možná se oba hrdinové ztratili v divočině nebo jsou někde zavaleni sněhem. Případně předstírají vzájemný vztah a musí si tedy být nablízku.

Během této nucené blízkosti ale začne přeskakovat jiskra. Dobrým příkladem může být Dvůr trnů a růží od Saraha J. Maas.

Polyamorická romance

Tohle je prostě o tom, že láska je láska. A koho zajímá, kolik lidí se toho účastní, dokud s tím všichni souhlasí. Polyamorie je obvykle definována jako více lidí ve vzájemných vztazích, kdy vlastně každý chodí s každým. Pro zjednodušení to ale lze nazvat otevřenými vztahy. Může to být trojice, může jich být klidně víc. Jeden příklad nabízí Jordanovo Kolo času, případně The Beast od Katie Robert.

Přátelé z dětství

Tohle je něco jako z přátel milenci, ale je hrozně fajn sledovat vývoj u lidí, kteří se přátelí už od dětství, ale jak rostou, postupně zjišťují vzájemné city. Dosáhnou puberty, najednou se na toho druhého podívají a už je tam jiskra. Jejich sdílená historie tomu pak dodá mnoho dalších vrstev a jedinečnosti.

Příkladem budiž Yona of the Dawn od Mizuho Kusanagi, což je manga nebo grafická novela a je to super. Případně se koukněte na anime, to je taky super.

Protiklady se přitahují

Hrdina 1 a hrdina 2 jsou kompletně odlišní, pokud jde o jejich osobnosti i další věci. Jeden může být brutální rváč, zatímco druhý je elegantní diplomat. Ať už je to jakkoli, jde o naprosté protiklady. Pokud je tento model dobře napsán, často se protikladné stránky v mnoha scénách parádně doplňují. Jeden druhému totiž poskytne to, o čem nikdy netušil, že to bude potřebovat.

Zdroj: iWriterly

 

Podrobnosti o dostupnosti zbytku textu zde.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.