Vivien Reis: 7 tipů pro psaní finále

autor: | Led 18, 2022 | Články, překlady, videa s titulky | 0 komentářů

Dnes se budeme bavit o finále vaší novely. Budu pro vás mít 7 tipů, ale jestli budete chtít pokrýt nějaké další téma, neotálejte a dejte vědět.

První tip: Vrchol má být shrnutím hrdinova cíle

Stejně tak i cíle záporáka, protože sdílí protichůdné cíle. Četli jste někdy knihu, u které jste si nakonec řekli „co to sakra je? Kde je zbytek konce?“ Pokud jste se koncem knihy cítili podvedeni, je šance, že autor prostě neodpověděl na otázku, zda hrdina dosáhl svého cíle, nebo selhal? Tohle je velký důvod pro jasnou definici konkrétních bodů zápletky nebo aspoň jejich aspektů. Tak bude čtenáři vždycky jasné, co vaše postava chce už od začátku a ve finále je stejně jasné, zda toho dosáhla či nikoli.

I když nebudou ty cíle jasně řečeny v knize, je potřebné pro vás jako autora vědět, co jsou ty cíle.

Druhý tip: Ať to není moc snadné

Aby bylo vyvrcholení opravdu pořádné, postava potřebuje dát opravdu zabrat. Překážky, překážky, překážky. Vezměte si Hladové hry. Katniss taky jen nevejde do arény, nestřelí pár lidí. Nedělejte to postavě snadné.

Třetí tip: Finále by mělo být nejsilnějším momentem celé knihy

Tady se obvykle objevují velká odhalení, jako třeba zrada vedlejší postavy nebo konec Enderovy hry. Mějte to také na paměti, když píšete zbytek novely. Pokud tam budou tři velké momenty, čtenář si dost možná řekne, že to mohlo být ukončeno ve třech čtvrtinách děje. Protože se perou o pozornost se skutečným finále.

AuthorLevelUp: Jak napsat knihu bez osnovy

Čtvrtý tip: Jak by mohli teď vyhrát?

To je otázka, kterou chcete, aby si čtenář během čtení vaší knihy pokládal opakovaně. Většina opravdu dobrých knih vás vede k položení této otázky několikrát v průběhu, protože hrdina byl zahnán do rohu s naprosto nulovými nadějemi, že by se z toho dostal. Chcete dovést čtenáře k položení si téhle otázky a skutečně uvažovat, jak proboha se z toho může dostat. Pamatujte si, váš čtenář je inteligentní, tak nedělejte řešení jednoduché na vyvození.

Pátý tip: Vyhněte se strategii božského zásahu

Tohle je ve spoustě knih. Věci jsou zoufalé, neexistuje žádná naděje. Pak se to najednou změní a někdo jim přijde na pomoc. Nebo se naučí novou schopnost a najednou PUF a omdlí. A čtenář jen dumá, co se doprdele stalo. Na finále se nikdy nemá šetřit, nevolte snadnou cestu toho, že ho vlastně vynecháte. Probuzení postavy a zjištění, že je všechno super dobrý, to je snadná cesta. Dejte čtenáři zadostiučinění přečtením velkého finále poté, co investoval svůj čas, aby se k němu dostal.

Šestý tip: Přemýšlejte o cestě vašeho hrdiny

Finále je úspěchem nebo selháním cíle vaší postavy, ale mělo by ho taky dovést k nějaké reflexi sebe sama. Tady přichází ke slovu slabost, o které víme po celou dobu příběhu. A víte co? Hlavní síla záporáka je většinou něco, co zdůrazní slabost vašeho hrdiny. Ať pracují jedna proti druhé, tohle je výborná šance to ukázat.

Co dělá béčko béčkem?

Sedmý tip: Použijte prostředí

Přidejte ke konfliktu mezi hrdinou a záporákem vrstvu, která pozvedne drama využitím prostředí. Dejte finále do místa, které hrdinu znevýhodňuje, případně mění normálně jednoduchou konfrontaci v mnohem náročnější setkání. Během finále Fantastických zvířat se Mlok snaží je najít a zachránit Credence. Jenže prostředí se nad nimi doslova a do písmene hroutí, to všechno během soubojů. Nebo Vetřelci, kdy se Ripleyová vypravuje zachránit dalšího Newta a opět se nad nimi hroutí okolní prostředí.

Dává to tomu taky element naléhavosti, protože finále tak netrvá věčně, ale má jasné napětí.

Zdroj: VivienReis

 

 

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *