How to Make Thinking & Talking Scenes Interesting

Ellen Brock: Zajímavější scény s mluvením nebo přemýšlením

autor: | Lis 23, 2021 | Články, překlady, videa s titulky | 0 komentářů

Ahoj, tady Ellen Brock, editorka. Dneska se podíváme na to, jak udělat zajímavými scény s introspekcí nebo přemýšlením. Hlavně introspekční scény mají určitou reputaci kvůli tomu, že jsou nudné. Nic moc se v nich neděje, takže dává smysl, že je čtenář nebude brát jako natolik vzrušující. Existuje ale množství tipů a triků, jak právě tyto scény udělat zajímavější a pro čtenáře více vtahující.

Dejte postavě něco, na co bude reagovat

Pokud má vaše postava introspekci, znamená to, že na něco reaguje, má na něco emoční odpověď. Pokud se nestalo nic, co by tuhle reakci vyvolalo a postava o něčem přemýšlí jen tak z dlouhé chvíle, pak to bude celé jen taková snůška náhodných myšlenek. Což logicky vede ke znuděnosti čtenáře. Takže dejte pozor na to, abyste měli nějaký spouštěč, který celou tuhle vnitřní činnost postavy vyvolal. Protože právě tohle spojení vytvoří zaujetí pro čtenáře – událost a reakce postavy.

Představte dilema brzo

Pokud máte pasáž s introspekcí, potřebujete nějaké dilema, nějaký vnitřní problém, konflikt, nějaká situace, která se nedá uspokojivě vyřešit. Pokud se postava jen cítí špatně nebo je smutná, nepotřebujete to pokrýt celou scénou, stáčí vám několik řádek. Pokud se má postava promyslet nějakým plánem a opravdu hluboce cosi zvažovat a ideálně přijít s nějakým řešením, potřebujete dilema. Postava potřebuje být v situaci, ve které není uspokojivé řešení ani uspokojivá odpověď.

A tohle dilema musí být představeno ihned. Takže jde o to ihned ujasnit, co je to dilema, jakému problému postava čelí a proč se nemůže jednoduše rozhodnout a pohnout dál. Potřebujete taky zdůvodnit, proč postava nevidí jednoduché řešení. A ten důvod může být třeba chyba jejich osobnosti, která jim nedovoluje vidět naprosto očividné řešení. Je ale potřeba zdůvodnit, proč to není jednoduchá situace a proč si vyžaduje celou scénu. Dilema tvoří stejnou překážku u vnitřní scénu, jakou by klasická překážka tvořila v akční scéně.

Daniel Greene: Klasická VS Moderní fantasy

Ujistěte se, že existuje jasné řešení

Je potřeba, aby postava dospěla k jasnému řešení a následnému plánu, ne aby jen dumala a dumala. Pokud se postava k ničemu nerozhoupe, celá scéna vlastně ztrácí smysl a není potřebná. I v této scéně potřebujete jasné uvedení do problému a potom další cestu vedoucí z něj. Do této scény vede nějaká událost, která způsobuje vnitřní reakci, z ní vede jasný úmysl jednání a jasný plán, případně změna v chování postavy a v jejím vnímání něčeho. Tahle struktura je pak mnohem zajímavější a i scéna nenarušuje příjemné plynutí textu.

Hlasitý nesouhlas a kombinace

Celé řešení dilematu se může odehrávat i nahlas včetně plánování rozhodnutí. Pak může s rozhodováním a postojem postavy jiná postava nesouhlasit, což může přidat další vrstvu napětí nebo konfliktu. Je taky dobré kombinovat tenhle typ scény s dalšími scénami, které by mohly být jinak nudné, jako třeba cestování.

Zdroj: EllenBrock

   

 

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *