K čemu vedly rizikové pokusy jednoho uznávaného druida?

Zjisti víc

Alexa Donne: Běžné archetypy postav v thrillerech

Ahoj, tady Alexa. Dneska shrnu nejčastější archetypy v thrillerech, které vám mohou pomoci při zápletce nebo revizi vašich knih. Vlastně mě k tomu inspirovala kniha How to write a damn good thriller od Jamese N. Freye. Jedna z věcí, která mě frustruje jak jako autora, tak i čtenáře, jsou jeho základní ingredience.

Říká totiž, že základní složky thrilleru jsou thrillerové postavy. No a co to vlastně znamená? Jistě, jsou to archetypy, ale jaké jsou thrillerové archetypy? Typy postav, které v něm čtenáři čekají a jsou potěšeni, když je najdou.

Takže jsem jich zkusila klasifikovat co nejvíc v ohledech hlavních postav, podpůrných postav, záporáků, vyšetřovatelů a kohokoli dalšího. Byli byste překvapeni, jak často, když máte pocit, že té knize něco chybí, může právě přidání jedné z těchto postav udělat obrovský rozdíl. Představují totiž populární a milované vlastnosti tohoto žánru.

Budu postupovat bez nějakého zvláštního řádu, některé se dají popsat jako hlavní postavy, některé jsou specifické pro záporáky.

Úzkostný hrdina nebo hrdinka

Někteří autoři ho používají mnohem více než ostatní a hodně to záleží na vašem osobním stylu. Úzkostné typy budou většinou psát lidé, kteří s ní mají sami potíže. Tato postava může příběhu dodat hrozně moc textury, protože bude často odhadovat něčí jednání, v dobrém či špatném. To příběhu také dodává další vrstvu napětí. V základu jde o laickou postavu, není to detektiv nebo novinář. Je to normální osoba s úzkostí, která se dostane k hrozným věcem.

Výborně tohle dělá Ruth Ware, která je mistryní úzkostných postav, ačkoli někdy nejde o laiky. Někdy jde o novináře, vždycky ale vnímají příběh skrze svoje úzkosti.

Vyšetřovatel s tajemstvím

Většinou je to hlavní postava, a když píšete jeho pohled, potřebujete mít už aspoň trochu zmáknuté řemeslo. Při vyprávění máte však tajemství, obvykle něco z minulosti a postava si ho nechává pro sebe. Nechce o tom přemýšlet a zatlačila to někam fakt hluboko. Skrze to se to stane pro čtenáře dalším faktorem napětí.

Hodně se objevuje v knihách, které rozebírají tajemství na malém městě, kam se hlavní hrdina vrací, aniž by chtěl. Většinou má k tomu odporu dobrý důvod. Zábavné na tom je taky to, že tento motiv objevíte až později. Někdy mají také potlačené vzpomínky a je více cest, jak si s tím hrát. Základní myšlenka je ale to, že hlavní postava má nějaké temné tajemství, které ukrývá hodně hluboko a před kýmkoli dalším – včetně čtenáře.

Gillian Flynn tohle dělá hodně často a má to velký efekt. Hlavně v Ostrých předmětech.

Vyšetřovatel s PTSD

Další velmi častý nástroj moderních thrillerů, tedy detektiv trpící post-traumatickým-syndromem, ať o tom ví nebo ne. Může nebo nemusí být diagnostikován a skrývá to tajemství i před čtenářem, stejně tak před sebou. Je to postava, která v minulosti prošla silným traumatem a jejich psychický stav má vliv na to, jak v příběhu vystupují.

Zbývá vám ještě 70 % článku.
Chcete-li pokračovat ve čtení, přihlaste se k odběru newsletteru nebo zalogujte.

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

BookishPixie: Všechno o nárazovém psaní (binge writing)

BookishPixie: Všechno o nárazovém psaní (binge writing)

Myslím, že jedna z nejdůležitějších věcí, kterou pro sebe jako autoři můžete udělat, je přijít na to, jakým způsobem fungujete nejlépe. To samozřejmě znamená experimentovat s různými psacími strategiemi, protože jak jinak byste to zjistili? Pro mě to například metodou...

RobertMcKee: Jak napsat opravdu přirozený dialog?

RobertMcKee: Jak napsat opravdu přirozený dialog?

Otázka: Jak mohu dosáhnout toho, aby dialog vypadal naprosto přirozeně? Expozice versus podtext Když dialogy působí nepřirozeně, je to většinou proto, že se do něj snažíte navázat expozici. To, více než jakákoli další příčina, vytváří pocit umělosti. Když postavy...

Ellen Brock: Jak v knize použít předznamenání (foreshadowing)

Ellen Brock: Jak v knize použít předznamenání (foreshadowing)

Dneska budu mluvit o předznamenání. Minule jsme mluvili o struktuře scén a jak chceme vytvořit pocit napětí ve vyprávění, tedy pocit, že se věci pohybují dopředu a je tu hybnost (momentum). Právě předznamenání je výborným způsobem, jak tuto hybnost vytvořit ve...

Líbí se ti článek? Lajkni, sleduj, sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *