WASD20: 10 pravidel pro tvorbu uvěřitelných fantasy map

Tohle je mých 11 pravidel pro tvorbu více uvěřitelných či realistických fantasy map. Ale moment, není už tohle oxymóron? Pojďme na to.

Ahoj, jsem Nate a tohle je WASD20, kanál o hrách na hrdiny a fantasy mapách. A dneska budeme rozebírat moje pravidla pro uvěřitelné fantasy mapy. Vytváření světů, které budou aspoň trochu držet pohromadě i z vědeckého hlediska. Samozřejmě můžete tato pravidla kompletně ignorovat a řekl bych, že máte moje svolení, jen do toho. Myslím, že je to úplně v pohodě.

Sám jsem začal kreslit mapy s tím, že jsem se moc nestaral o jejich realističnost, občas jsem si něco tu a tam nastudoval, ale prostě jsem si chtěl jen oddechnout, nakreslit mapu a pobavit se u toho. A osobně si myslím, že je to super, takže jen do toho, jestli vám jde o tohle.

Protože místo toho, jak se věci zformovaly tady na Zemi, můžete preferovat to, že obrovští Titáni nebo stará prokletí nebo draci nebo magie vytvarovala váš svět právě do podoby, v jaké se nachází.

Ovšem můj cíl tady je pomoci vám plánovaně ignorovat pravidla vědy a pracovat s magií účelově a záměrně a nebýt překvapeni zřetelně nerealistickými prvky vašeho světa nebo mapy a pak se muset vracet zpátky a hledat magické vysvětlení pro to či ono.

Tohle všechno nemusí být problém, pokud hrajete DnD s několika kamarády, i když někteří lidé mohou tohle shledat poměrně rušivým, pokud se věcem nedá věřit. Je to ovšem mnohem podstatnější, pokud jste někdy dumali nad tím něco vydat právě s tímhle světem a nastavením. Jako třeba román nebo RPG svět. V takovém případě bude vaše práce terčem mnohem silnějšího veřejného zájmu a zkoumání a je tudíž opravdu dobré si tyhle věci promyslet.

Takže se pustíme rovnou do pravidel – 10 přikázání fantasy map. Prvních pět pravidel se zabývá hlavně vodou a konkrétně řekami, což jsou častá chybná místa.

Řeky se nerozdělují

Například to, že se řeky během toku nedělí, takže pokud někde uvidíte „vidlici“ z pramenů, jsou to spíše dvě řeky, které se setkávají do silnějšího toku. Je to častý problém, který vídám, a existují samozřejmě výjimky, ale jsou extrémně vzácné.

Jednou z nich je delta. Což ovšem není přímo rozdělování toku, ale rozšiřování jednoho. Nachází se v oblastech, kde vodou putuje hodně sedimentu (usazeniny), která se pak opět usazuje a vytváří ostrůvky a překážky. Všechna voda ale pochází z jednoho zdroje. Obecně tedy nerozdělujte řeky, myslete na to, že tečou z vyšších bodů do nižších a spojují se, jak si hledají cestu například do jezera nebo moře. Je třeba mít na paměti, že voda se bude vždycky dostávat do nejnižšího bodu, který má k dispozici, vždycky tu bude fungovat gravitace a nejnižší možný odpor – tedy voda si hledá nejsnazší cestu.

Jezera mají jeden odtok

Jezera mají obvykle jen jednu řeku, kterou z nich voda odtéká do dalšího jezera nebo moře. Jsou jezera, která nemají vůbec žádný odtok, například Kaspické moře funguje jen na odpařování vody, což udržuje rovnováhu mezi přítokem a odběrem. Ale pokud vám bude z jezera vést řeka, pak jenom jedna. Je totiž hrozně nepravděpodobně, že byste měli dva rovnocenně položené výškové body, kterými by voda šla dál. Voda si prostě vybere jeden a pohybuje se dál.

Žádné řeky od břehu ke břehu

Zbývá vám ještě 70 % článku.
Chcete-li pokračovat ve čtení, vyberte si jednu z variant předplatného, nebo se přihlaste.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *