Ellen Brock: Jak RYCHLE vytvořit zápletku knihy

autor: | Srp 9, 2022 | Z Newsletteru | 0 komentářů

Jedna z nejčastějších otázek, kterou dostávám, je, jak se co nejrychleji dostat od nápadu k osnově nebo synopsi. Takže dneska trochu popíšu svůj proces, když pracuju s klientem na příběhu a jeho vývoji. Jak se v tom pohybujeme způsobem, který je efektivní opravdu nezabere tolik času.

Takže projedu ten proces s nějakou ideou a použiju generátor zápletek, abych simulovala zkušenost s klientem.

Generovaná idea: Námořnice z Rena je potěšena, když se může účastnit finále soutěže v pečení. Nicméně její šance jsou potopeny, když zjistí, že se účastní i její rivalka. Navzdory nezdarům se umístí druhá a přísahá, že příští rok se vrátí a vyhraje.

Takže klient přijde s touhle myšlenkou a řekne, že to chce rozvinout do plné osnovy.

Nejdříve se ujistím, že tu nejsou žádné další detaily, postavy, styl podání nebo cokoli podobného, co bych měla vzít v úvahu. Ale pro nástin budeme brát, že tohle je to jediné, s čím klient přijde.

Otázky na všechno

Začnu tím, že se budu ptát na podrobnosti ohledně každého jednotlivého prvku, který je v tomhle popisu obsažen. A přestože tohle může vypadat až moc jednoduše, tak je to ta nejlepší metoda, jak se posunout od myšlenky k osnově. Musíte zkrátka zjistit to, co nevíte, abyste mohli postupně vyplňovat prázdná místa. Takže se podívejte na každou jednotlivou větu a zeptejte se na všechno, co jde, abyste získali další zápletku.

První věta v tomhle případě je: Námořnice z Rena je potěšena, když se může účastnit finále soutěže v pečení.

První, co nás tedy zajímá, je, proč pro ni má význam pečení a co to má společného s tím, že byla na moři. Jak to spolu souvisí? Vzdala se námořnictví, aby mohla péct? Je na odpočinku? A tak dále.

Diane Callahan – Quotidian Writer: Podtext v dialogu

Zadruhé mě pak zajímá, jaký hlubší důvod se skrývá za její touhou po pečení. Je tam nějaký skrytý motiv? A jak ho lze použít k tvorbě vývojového oblouku postavy.

Podívejme se tedy na druhou větu: Nicméně její šance jsou potopeny, když zjistí, že se účastní i její rivalka. Potřebujeme tedy ustanovit důvod této rivality, odkud se vlastně vzala, odkud rivalka pochází. Plavily se spolu na moři? Jdou romanticky zapletené nebo je to konkurence v pečení?

Pak se podíváme na vývoj postavy, hlavně na to, na jaký slabý bod hrdinky tato rivalka naráží. Věří například hrdinka tomu, že tuhle rivalku nemůže porazit? A je tato rivalka skutečným antagonistou příběhu? Tedy opravdu se nějak aktivně snaží sabotovat snahy hrdinky? Nebo je to rivalka, kterou si jen hrdinka vykládá jako rivalku?

A ještě poslední věta: Navzdory nezdarům se umístí druhá a přísahá, že příští rok se vrátí a vyhraje.

Protože tentokrát nevyhraje a přísahá, že se příště vrátí, je tu potřeba vyřešit několik věcí stran vývoje postavy. Pokud nevyhraje, znamená to buď, že se nezlepší, nebo aby se zlepšila, tak musí vítězství vzdát. Proč tedy vlastně nevyhrála?

Protože se vrátí, lze předpokládat, že nejde o úplnou porážku a že tuto soutěž kompletně nevzdala. Asi se tedy díváme na vývojový oblouk, který má co dělat s přijetím porážky, nebo lekcí o tom, že není nutné být vždy první, nebo něco v tomhle stylu. Něco, co ji motivuje, aby se příští rok vrátila a co ospravedlňuje absenci její letošní výhry.

Reakce vyplňují mezery

Kdybych tedy pracovala se skutečným klientem, tak tak mu pošlu tyhle otázky a budu chtít jeho reakci nebo další myšlenky. Pak je všechny vezmu a zkusím z toho udělat synopsi, zápletku nebo aspoň krátké shrnutí. Takhle se nedíváme na celou novelu, chceme jen získat základní povědomí o průběhu příběhu. A chceme, aby ten nápad odpověděl na všechny předložené otázky.

10 fantasy klišé a návrhy, jak je změnit

Nejdřív jsme se tedy na všechno zeptali, teď chceme nějaké trochu logické odpovědi, aby odpovědi vytvořily nějaký smysluplný celek.

Tady je tedy moje synopse, která nějak zodpovídá všechny položené otázky:

 Moje verze je založená na hrdince, která nedávno ztratila práci na lodi, cítí se mizerně a neužitečně, pak se ale dozví o soutěži v pečení. A napadne ji, že by to mohl být způsob, jak dát svému životu zase nějaký smysl i nějakou jiskru a nadšení. Takže se na soutěž přihlásí, ale brzo zjistí, že se účastní její hlavní rivalka. Ta ji vyřadila z konkursu na práci pekařky, když byly obě ještě mladé. Od té doby ji tak nějak viní z toho, že se vlastně stala námořnicí, místo toho, aby se věnovala pečení.

 Tím se tedy otevře tahle stará rána a ona uvažuje o tom, že to vzdá. Pak se ale rozhodne přece jen soutěžit s tím, že ji konečně poníží a že vyhraje. Nakonec rivalka vyhraje a hrdinka si uvědomí, že to po celou dobu bylo hlavně o její vnitřní nejistotě a nedostatku vytrvalosti, kvůli čemuž v pečení selhala. Selhala tedy kvůli tomuhle, ne kvůli přítomnosti rivalky. Mohla získat další práce jako pekařka, ale vzdala to s prvním vyřazením z konkursu.

Základní osnova, hledání konfliktu

Tím pádem máme tedy základní osnovu zápletky. Teď budu hledat hlavní konflikty a dává mi největší smysl příběh člověka a jeho boje se sebou samým. Tedy to, že hrdinka je nejvíce nepřítelem sama sobě, protože se potřebuje naučit vytrvalosti a nevzdávat se. A to ani tváři v tvář nepřízni osudu, protože jinak prostě věci nebudou podle ní.

Druhou věcí je podzápletka a tou nejlogičtější je romantická, protože to bude hezky ladit s motivem absence vytrvalosti a toho, že se vzdá při náznaku prvních potíží. Teď máme tedy první náznak zápletky a začnu tvořit osnovu stanovením scén. Tedy těch, o kterých víme, že se určitě stanou.

 

Podrobnosti o dostupnosti zbytku textu zde.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.