Kolik sil se skutečně účastní princovy výpravy?

Zjisti víc

 

Abbie Emmons: Jak napsat vývojový oblouk postavy pro celou sérii?

Dnešní otázku poslal Joshua:

V první řadě díky za všechno, co děláš, za informace a rady. Je to obrovská pomoc a inspirace. Mám dotaz ohledně tvorby postav v sériích. Rozumím tomu konceptu touhy, strachu a špatného přesvědčení, ale nejsem si jist, jak je během série vyvážit nebo jakou jim dát prioritu. Moje otázka asi je, jak poznáš, které přesvědčení změnit jako první? Jak k nim přistupovat způsobem, který zabrání u čtenáře pocitu opakování? Doufám, že to vůbec dává smysl.

Přesvědčení versus osobnost

To je výborná otázka a rozhodně se to líp řekne, než udělá, tedy aby postavy stále rostly, učily se a během celé série čelily novým konfliktům.

Důležité je ale zapamatovat si následující: Naše přesvědčení a vhledy do věcí se mění, ale naše osobnost zůstává stále stejná. A osobnosti jsou často jen kombinace našich sil a slabostí.

Takže i když se vaše postava v první knize vypraví za velkým úkolem, má aha moment a nějak se jí zhroutí přesvědčení, stále má výzvy, kterým musí čelit. Protože zůstávají její síly a slabosti. To znamená, že s každou další knihou bude čelit novým výzvám, které vycházejí z toho, kdo jsou jako osobnost.

A tohle je pro mě ta zábavná část, protože si tu můžete hrát s různými typy vývojových oblouků.

Takže třeba v první knize bude vaše hlavní postava procházet obloukem sebepoznání a nakonec překoná nějakou vlastní velkou chybu. Jenže pak ji druhá kniha donutí čelit mnohem hlubšímu strachu, který ještě neporazila. A třeba se ani nezmění k lepšímu. Místo toho se může potopit do katastrofy a třetí svazek bude o tom, jak se snaží vykoupit.

Kritická role změny

Klíč k tomu, aby ani další knihy nepůsobily jako opakování je poměrně jednoduchý. Jde v zásadě jen o to, že se něco musí změnit. Pošlete hrdinu na nějakou cestu a nechte ho v emočně jiném místě. To je pointa všeho. Opravdu, nekomplikujte to.

Teď jsem někde uprostřed série, kterou píšu společně se sestrou Katie. A jak dělám osnovu a sbírám nápady pro budoucí knihy, tak se pořád vracím k tomuhle konceptu sil a slabin. Protože i když se postavy učí, rostou a překonávají svoje problémy, stále mají ty samé silné a slabé stránky. Ty věci, ve kterých jsou opravdu dobré, a další, ve kterých stojí za prd.

Jakmile pevně ustanovíte jejich osobnost a tyhle silné a slabé body, tak se příběh vlastně píše sám. Protože máte tyhle super narušené postavy, které se mají hodně co učit. A každá kniha je prostě jen musí vzít na kus té studijní cesty, jen jiným způsobem. A to je část toho, proč je zábavné a zajímat vidět interakci nějakého souboru postav v knize.

Když je každá z postav kvůli něčemu známá. Ať už jsou to strach, neřesti, ctnosti. Dává to možnosti pro humor a vztahy mezi jednotlivými aktéry, místo toho, aby každý byl jen kartonová maketa s totožným obsahem.

Pravidlo ZSP (WWW)

Ráda tomu říkám pravidlo Z-S-P. Tedy že každé postavě dáte zbraň (weapon), slabinu (weakness) a potřeba (want). Tohle jsou základní stavební kameny každé postavy, což znamená, že se v čase moc nemění. Jsou to rysy, které tu postavu určují.

Řekněme, že postava je silná, sebevědomá a asertivní. Její slabina je, že snadno ztratí hlavu a je pro ni těžké, když je zranitelná. Hlavní potřeba je cítit se bezpečně a chráněně. Tohle je základ postavy, takže i když se vypraví na nějakou cestu, která ji změní, tak tyhle rysy bude mít pořád.

Tento příklad je současně osmým typem z enneagramu, testu osobnosti. Což taky znamená, že tento soubor devíti osobností je vynikající nástroj pro tvorbu postav, které mají všechny tři věci. Protože stejně jako v reálném životě postupně měníme svá přesvědčení a názory, ale v základu jsme rámcově pořád stejní. Vždycky se vrátíme s poměrně stejnou osobností.

Použití enneagramu

Osobnosti v tomto spektru se táhnout od zdravých po nezdravé, což se výborně hodí právě pro navrhování delších charakterových oblouků. Právě takových, které se rozpínají přes sérii knih. A ty změny mohou být jak k lepšímu, tak k horšímu.

Podívejme se pro příklad na zdravý enneagram 8, průměrný enneagram 8 a nezdravý enneagram 8.

Zdravý typ 8 ukazuje svoji sílu skrze aktivitu, ochranu ostatních a vedení ostatních k jejich vlastním silám. Opustili přesvědčení, že musí mít vždycky všechno pod kontrolou, což jim dovoluje dívat se přímo do svého srdce. Jsou to stratégové s dostatkem zdrojů a umí se rozhodovat.

Průměrný typ 8 jsou nakaženi pocitem, že k nim ostatní nejsou loajální a nerespektují je, takže se snaží okolí přesvědčit o své důležitosti. Dovedou být vychloubační, svévolní a hrdí. Obvykle jsou chytří a efektivní v získávání toho, co chtějí. Formálnost a soutěživost je pak blokuje před jejich skutečnými pocity.

Nezdravý typ 8 má pocit, že se lidé otáčí proti nim. Cítí se pak zrazeni a mají strach komukoli věřit. Mají následně pocit, že musí sebe sama chránit za každou cenu. Mohou se stát mstivými, konfrontujícími a zastrašujícími. Pak se vypraví na křížovou výpravu, ničí veškeré vztahy a dokonce bývají násilní.

Hravost se vzorci

S tímhle si rozhodně můžete dál hrát, neznamená to, že se musíte držet striktně popsaného vzorce. Absolutně ne, každý člověk je jedinečný a nezapadá perfektně jen do jednoho typu. Stejně tak je jedinečná každá postava.

Může být ale velmi cenné, když si napíšete tyhle zdravé, průměrné a nezdravé verze právě pro vaše postavy. Jak by vypadaly v nejlepší a nejhorší verzi? Co z nich bude někde mezi, když se s tím budou prát? Právě tohle vám pomůže vytvořit ten delší vývojový oblouk, který překoná celou vaši sérii a způsobí, že budou ty postavy působit reálně.

Takže si pamatujte ZSP, každé postavě dejte zbraň, slabost a potřebu. Právě tohle způsobuje, že máme pocit, že je opravdu známe a můžeme se do těch postav zamilovat a vztáhnout se k nim.

Zdroj: AbbieEmmons

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *