Co všechno se může stát, když se do matičky stověžaté zatoulají tři magická koťata, kterým se probouzí schopnosti…

Zjisti víc

 

WordNerds: Jak se během psaní vyhnout tlaku

Psací propad jsem měla opravdu dlouhou dobu. A jak se teďka z té jámy hrabu zase nahoru, uvědomila jsem si, že na svoje psaní kladu hodně nároků a tlaku. Na samotný proces, na knihy, na kterých pracuju, a celé se to stalo trochu ubíjející. Takže dneska vám trochu osvětlím, jak se s tím vyrovnávám.

Takže dneska budeme mluvit o tlaku na psaní, protože to je něco, co jsem poslední dobou dělala opravdu hodně. Přemýšlela jsem o dalších krocích a taky o dalších krocích ve vlastní kariéře. Měla jsem pocit, jako že každé slovo, které napíšu, musí být dokonalé a že taky musím naplno využít čas, který na to mám. A nikdo z nás taky nečeká, že něco takového půjde zcela hladce. Stejně tak z takového tlaku nemůže vyjít noc moc dobrého.

Riziko ztráty nadšení a obtížnost cesty

Pravděpodobně jediným výsledkem je, že to z psacího procesu vysaje veškerou radost a potěšení. U mě pochází většina tlaku ze soustředění na hrozně moc věcí a cílů. Tlačení na vlastní psaní je poměrně univerzální zkušenost pro opravdu hodně autorů. Takže dneska budu mluvit o tom, jak se s těmito tlaky vyrovnat a znovu v něm najít to původní potěšení. Minimálně s tím, že kniha nebude napoprvé perfektní a že nemusíte dokonale vytěžit každou minutu, kterou psaní věnujete.

Může být hrozně snadné říct, abyste si prostě užili ten proces, napsali ten nejlepší příběh, jaký umíte, a všechno ostatní prostě jen zapadne na svoje místo. Ve valné většině případů to tak prostě nefunguje. Je to zkrátka realita psaní, že je to někdy těžké, někdy toho máte prostě v hlavě tolik, místo abyste prostě dovedli vyprávět příběh. Jenže tohle všechno je opět naprosto v pořádku. Takže se pojďme pohrabat v tom, jak si to skutečně užít a opravdu říct ten super příběh, který máte v hlavě

Protože v dlouhém horizontu – a vím, že tohle se snadněji řekne, než udělá – ale zbavení se tlaku na psaní vám opravdu pomůže. Nejen, že máte nižší riziko vyhoření, ale příběh, který budete vyprávět, bude mnohem lepší a plný střípků vašeho nitra, které z něj dělají opravdu dobrý kus.

Psaní na papír

Jedna věc, která opravdu pomohla mně, je psaní na papír, když dělám drafty a črtá si nápady, nebo dělám další verze příběhu. Víte, ty, o kterých logická část mého mozku ví, že ve výsledku asi nebudou a že se jen snažím přijít na to, jak to všechno bude. Psaním věcí na papír si váš mozek uvědomí, že tohle není konečná forma vytoužení knihy.

Není žádná možnost, jak by tohle šlo poslat komukoli na posouzení a vydání. Ani nic, jiného, co si jinak říkáme, že by se mohlo třeba stát.

Nakonec to stejně budete muset napsat na počítači, a tehdy už můžete udělat nejrůznější změny. Takže teďka chcete jen psát a přemýšlet říct tolik toho příběhu, kolik už ho znáte. Dovolte si dělat chyby, psát na okraje a další vylomeniny. Budete se také cítit jako staří autoři, což je docela příjemné, a hlavně tlak na vaše psaní bude mnohem menší. Protože to prostě nebude dokonalé a to je naprosto v pořádku.

A ruku na srdce, mnoho z nás má po celém domě nespočet takových bloků, které jen čekají na to, až je někdy použijete. Takže napište první verzi do takového deníku, který si nikdy nikdo nepřečte, pokud mu ho sami nepošlete. Což rozhodně nedělejte.

Psaní scény jen pro sebe

Pokud máte předehru před samotným psaním, pouvažujte o napsání scény, která bude jen pro vás. Budou v ní vaše postavy ve vašem světě, ale nebude to mít absolutně nic společného se zápletkou. Váš mozek bude prostě muset přijmout, že cokoli napíšete tady, je prostě jen preventivní zabíjení vašich miláčků. Tady vaše postavy dělají něco absurdního, nudného nebo se jen tak poflakují, vyhrály ve Sportce nebo jsou na bowling.

Slouží to k tomu poznat postavy trochu líp a sejmou ze samotného psaní onen tlak. Ten příběh je naprosto volně v prostoru, ani to vlastně není příběh, je to jen a pouze vaše cvičení. Což může být opravdu legrace, pomůže vám to s psaním samotným a je to opravdu osvobozující. Taky to vašemu projevu pomůže v delším horizontu.

Změna rozhodnutí / přidání prvku

Nebo jestli se vám tohle vůbec nezdá a nechcete jít tímto směrem, zvolte jiný postup. Vezměte poslední scénu, kterou jste napsali, a nechte jít příběh jinudy, rozhodněte nějakou věc odlišně. Vaše postava může udělat něco jinak, přidáte další okolnost a prostě jen otestujete, jak to bude vypadat. Skrze tohle snadno zjistíte, že ten příběh prostě nemá jen jednu možnost ani formu. Během psaní se rozhodujete, nejsou to vždycky správná rozhodnutí, ale je vždycky možné se vrátit a změnit to.

Najděte si prvotního čtenáře

Najděte si kolegu autora, který si přečte úplně první náčrt vašeho textu. Nejspíš to bude někdo, komu opravdu hodně věříte a kdo je v podobné pozici jako vy. Tím pádem budete schopni zase vy číst jeho první kapitoly a první drafty. Můžete se přesouvat tam a zpátky a rozebírat, co je dobré a co ne. Taky budete ve shodě v tom, co vás trápí a co potřebujete vylepšovat. V základu ale budete vědět, že se na to někdo koukne dalšíma očima a celý ten tlak při snaze udělat perfektní věc nebude ležet jen na vás.

Takže když se například objeví mezera v zápletce (plothole), tak máte šanci, že tahle osoba ji včas zachytí a vy s ní můžete něco udělat. Tohle se nemusí vždycky stát, ale je to zcela obvyklý strach autorů, že k něčemu takovému dojde. Nejhorší je totiž chyba v první kapitole, která se pak jako sněhová koule valí celou knihou a nabaluje na sebe další a další nelogičnosti, ke kterým právě kvůli ní dochází.

Nejste na to zkrátka sami a to může být obrovská úleva. A pokud budete s dalším kamarádem autorem mluvit o takovém možném vztahu, jistěte se, že jste super upřímní ohledně toho, jakou zpětnou vazbu očekáváte. Možná potřebujete najít dějové problémy a další kiksy, nebo jen trochu povzbuzení za věci, které děláte dobře, abyste sami sebe udrželi u tohoto projektu s plným nadšením.

Vytvořte si soubor parťáků, kteří vám tohle dodají a vy zase můžete povzbudit je, stejně jako si přečíst jejich texty. V dlouhodobém horizontu je jejich úloha pro vaše psaní neocenitelná.

Zdroj: WordNerds

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Ellen Brock: Jak představit hlavního hrdinu vaší knihy

Ellen Brock: Jak představit hlavního hrdinu vaší knihy

Možná jste se při odmítnutí vašeho rukopisu už setkali s tím, že editor necítil propojení s vaší hlavní postavou. Tohle je opravdu častý problém, existuje ale poměrně přímý důvod, proč se lidem nedaří s vaší hlavní postavou propojit. A obvykle je kámen úrazu v tom,...

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *