Země, Peklo, Nebe…je jedno, kde jste, byrokracie je stejná…

Zjisti víc

 

Alexa Donne: 7 nedorozumění, která se týkají draftování

Dneska budu shrnovat celkem 7 nedorozumění, která se týkají draftů a draftování.

Musí to být dokonalé

První bod, který se týká mnoha autorů, a mám pocit, že je to opravdu drží zpátky od psaní a dokončování jakéhokoli projektu, je předpoklad, že první draft musí být perfektní. Jenže dokonalost je nepřítelem dobrého a taky nepřítelem dokončeného.

Představa, že první verze musí být do každého detailu dokonalá? Pokud si myslíte, že hnedka musíte vyplivnout něco, co je možné publikovat, bude vás to držet hrozně zpátky. Realita je, že jakákoli vydaná kniha, kterou si vezmete z poličky, prostě není první draft. Většinou to nebude ani pátá verze.

Pro drafty je naprosto v pohodě, když jsou zmatené a nedotažené. Je to jejich účel. Je ale naprosto v pohodě, pokud si při těchto verzích nejste úplně jisti, co vlastně děláte. Věty jsou neuspořádané a třeba ještě hledáte pro něco lepší slova, případně nevíte, kde se několik scén odehrává. A je to naprosto v pořádku. U prvního draftu je vaším úkolem ho nějak dokončit a právě tohle je dle mého názoru jedna z nejtěžších věcí vůbec.

Někteří z nás jsou totiž rození drafteři, jiní zase rození editoři. Já jsem rozená editorka, a kdybych nezahodila tu myšlenku, že to napoprvé musí být perfektní, tak bych první verze nikdy nedokončila. Takže se vykašlete na tu stupidní myšlenku a akceptujte je jako cvičné hřiště, kde jen zkoušíte.

Opačný extrém a totální odpad

Druhé nedorozumění je opak prvního bodu. Tedy předpoklad, že draft musí být naprostý odpad. První verze jsou vždycky hrozné, ale pokud někde mluvím o odpadu, nemyslím to doslova. Mluvím jen o tom, že nebudou v žádném případě dokonalé. Vždycky to bude zkrátka text, který bude potřebovat přepisování a opravy.

Není ovšem univerzálně pravda, že všechny první drafty jsou opravdu hrozné. Někteří lidé píší poměrně čisté drafty. Je ale třeba odlišit věci jako gramatiku či vhodná slova, a to, jestli funguje tempo, zápletka postavy či atmosféra. Může vám tak vylézt příběh, který se dá normálně číst, ale potřebuje spoustu jazykového čištění. Případně něco, co je napsáno fakt hezky, jen tomu nefunguje vývoj postav a nedává to logiku. Nebo taky něco mezi.

 

Zbývá vám ještě 70 % článku.
Chcete-li pokračovat ve čtení, přihlaste se k odběru newsletteru nebo zalogujte.

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Reedsy: 4 tipy, jak vytvořit životaschopné postavy

Reedsy: 4 tipy, jak vytvořit životaschopné postavy

Ahoj všichni. Dneska se budeme bavit o vytváření skutečně živoucích postav. Osobně bych řekla, že právě psaní postav je nejdůležitějším prvkem celého psaní. Tedy aspoň u mě coby čtenářky a autorky je to to, na co kladu největší důraz, s čímž bude nejspíš většina lidí...

Jak si vybrat nejlepší betu pro svou knihu (a vyhnout se těm nejhorším)

Jak si vybrat nejlepší betu pro svou knihu (a vyhnout se těm nejhorším)

Každý autor publikuje svou knihu se zdravou naději na nejlepší výsledek - 5ti hvězdičkové hodnocení, zářné komentáře, nekonečná ocenění, sprchu chvály, nemluvě o příčce na žebříčku bestsellerů! „Vsaď se, že tam  tu moji věc najdeš!“ myslí si autoři. „Bude to příští...

Líbí se ti článek? Lajkni, sleduj, sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *