Reedsy: 11 cvičení, které vám pomohou s autorským blokem

autor: | Zář 4, 2022 | Z Newsletteru | 0 komentářů

Dneska se podíváme na nějaká psací cvičení. Konkrétně na taková, která vám pomohou se vyrovnat s psacím blokem. Už jste nepochybně narazili na nějaké strategie, jak ho překonat, typologii nebo příčiny. Dnes budeme probírat specifická cvičení, která se dají rozdělit do dvou skupin.

Ta první bude určená pro likvidaci autorského bloku u konkrétního projektu. Tedy pokud se zaseknete přímo u knihy nebo povídky.

Druhá skupina vám pomůže tehdy, když nemáte žádné nápady.

Cvičení první – změňte POV

Mnohokrát jste určitě slyšeli z více úst, že byste perspektivu příběhu měnit neměli. Když už jste v nějaké začali. Pokud jste se ale v příběhu zasekli, může pomoci právě napsání té scény z pohledu úplně jiné postavy. Takže jestli jste psali celou knihu z pohledu první osoby a najednou jste se zasekli, možná je řešení v tom podívat se na ni ze zcela jiného úhlu.

V celku příběhu to nebude dávat moc smysl mít tam zcela odlišnou scénu. Tudíž ji později budete muset přepsat do pohledu hrdiny. Jde ovšem o odblokovací funkci, která může poskytnout i nový pohled na celou situaci.

Storyboard

Jestli se vám nedaří se slovy, zkuste vyprávět příběh pomocí obrázků. Nepotřebujete na to být umělec, je to jen pro vaši potřebu. Představte si ale, že nejste spisovatel, ale režisér a tvoříte podklady pro natáčení filmu.

Terrible Writing Advice: Invaze mimozemšťanů

Rozdělte si papír do okének a kreslete si záběry. Je to něco jako totální změna pohledu, protože se na příběh díváte skrze vizuál, nikoli prostřednictvím slov. Tohle můžete klidně později použít jako osnovu pro samotnou scénu. Protože když jste se zasekli se slovy, nejspíš potřebujete zkrátka změnit způsob podání.

Pohled dozadu

Místo toho psát scénu jako vyprávění z ní zkuste udělat vzpomínku, kterou si vaše postava zapisuje do deníku, řekněme o rok později. Případně o ní může v dopise psát někomu dalšímu. Tohle vám může hodně pomoci v novém přístupu ke scéně, protože to zcela mění její náladu a typologii.

Zvláště v případech, že ve scéně hrají hodně roli vztahy mezi postavami, tohle hodně pomáhá. Časový odstup totiž ukazuje konkrétní dopady děje na oba aktéry. Je to taky vynikající nástroj pro vhled do vývoje postavy, není to ani potřeba dělat jako lék na autorský blok. Zkuste si tedy korespondenci mezi postavami roky a roky poté, co už se samotný příběh odehrál.

Co když…

Velmi jednoduchý a zároveň velmi efektivní postup. Jestli jste se zasekli a nevíte, kam by měl váš příběh dál směřovat, nastavte si odpočet na 10 minut a začněte psát verze ze seznamu Co když? Co kdyby se stalo tohle…nebo tohle…případně tohle? A prozkoumejte co nejvíce možností pro konkrétní zápletku.

Klíčem tohoto cvičení je nepřestat psát. Jakmile se totiž zastavíte, budete o všem moc přemýšlet. Prostě jen pište dál, i když budou některé možnosti úplně bláznivé. Často zjistíte, že musíte vypsat právě ty naprosto mizerné, abyste se mohli dostat k těm, které jsou fakt dobré a přínosné.

Brandon Sanderson: Zeměplocha Terryho Pratchetta může být nejvyšší formou literatury na naší planetě

Pravděpodobně nejdříve projdete opravdu očividnými možnostmi, pak přijdou na řadu naprosto debilní, až se dostanete k něčemu, co se vám bude opravdu líbit. Bude to originální a vskutku zajímavé. Dost možná zjistíte, že jste o polovině takových možností do té chvíle vůbec neuvažovali. Nakonec budete mít opravdu velké množství možností, jak se může zápletka velmi smysluplně pohnout dál.

Můžete to použít jak přímo během psaní, tak při vytváření osnovy nebo poznámek.

Podrobnosti o dostupnosti zbytku textu zde.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.