Co skrývá odlehlá osada kdesi v lesích Tamaralu?

Zjisti víc

 

Vivien Reis: 8 tipů pro psaní spouštěcích událostí

Spouštěcí události. Co to je a kde by měly být?

Ahoj lidi, jsem Vivien Reis a chci vám pomoct psát, vydávat a propagovat vaši knihu.

Dneska se budeme bavit o velmi důležité části vašeho příběhu, tedy spouštěcí události. Budu tady mluvit o dvou věcech – co je to spouštěcí událost a kde ve vaší knize by měla být.

Je dobré, abyste před použitím tohohle měli už načrtnutou nějakou základní strukturu.

Ze života v klidu do života v bolesti

Spouštění událost je to, co přesune vašeho hrdinu z klidného života do života plného bolesti a zoufalství. Je to to, co naruší jeho normální běžné žití a vyhodí ho z jeho komfortní zóny vstříc něčemu, co by normálně určitě neudělal. Váš hrdina se ideálně nebude cítit úplně v klidu až do konce příběhu. Možná ani potom…

Tato událost nemusí být nutně špatná, nemusí přivodit hrdinovi bolest, trápení, ale musí to být něco, co je mimořádné a donutí ho opustit jejich malou bublinu.

V příběhu je to rozdělovník

Tato událost je odlišení jedněch životních podmínek vaší postavy od zcela odlišných. V romantickém příběhu to může být chvíle, kdy partner postavě řekne, že chce rozvod. Ve scifi to může být obvinění z vraždy, kvůli kterému musí postava utéct v kosmické lodi. Tato událost nemusí být nutně negativní, ale naruší postavě veškeré dosavadní jistoty.

Vliv na hlavní postavu

Je velmi důležité, aby se tahle událost stala hlavní postavě, nebo na ni měla minimálně značný vliv. Tato postava má mít během zbytku příběhu proaktivní roli, ale když příběh začíná, tak tato událost je něco, co přijde zvenku. Postava si tu událost nevybírá. Takže něco se stane nebo někdo jiný něco udělá, což spustí právě tuto událost.

Vaše postava na tuto událost bude nepochybně reagovat, ale není katalyzátorem, který ji spustil. Takže teď máme základní anatomii, podívejme se, kde k němu má docházet.

Spíš dříve, než později

Protože vím, že spousta z vás se hodně stará o strukturu, pojďme provést obecné prohlášení a aplikovat ho na každý příběh (ne vždycky se to děje, ale budeme se toho držet): mělo by k ní dojít spíš dřív než později.

V ději následujícím po této události je část, kde zjišťujeme, co je postava opravdu zač. Valí se na ni problémy a na základě reakcí vidíme, co v ní je. A pokud se tohle neděje dost rychle, riskujete ztrátu čtenářského zájmu. Spouštění událost reálně označuje začátek vlastní zápletky příběhu, takže cokoli se odehraje předtím, je většinou původ postavy (origin story).

Vidíme, kde hrdina začíná, jaká je startovní pozice, takže mu trochu rozumíme, ale do této události se toho moc nestane.

Není to první událost knihy a není to háček

Tady je potřeba zdůraznit, že spouštěcí událost obvykle není první věc, která se v knize stane a není to háček na zachycení čtenáře. Tato událost je něco, co má podráždit pozornost čtenáře podobně jako háček a může k ní dojít i současně s háčkem. Ale háček je obvykle něco, co se týká postavy a co čtenář už ví, zatímco spouštěcí událost něco nového jak pro čtenáře, tak pro postavu.

Představuje konflikt

Spouštěcí událost představuje konflikt zápletky a nutí postavy učinit rozhodnutí. Buď zůstanou u svého předchozího života, nebo se z vlastních důvodů pro tuto novou cestu. A hlavní hrdina musí na tuto událost nějak zareagovat.

Dodat odvahu nebo rozhýbat

Spustit tu znamená dodat odvahu nebo rozhýbat. Dalšími synonymy může být zažehnout, vyprovokovat nebo inspirovat. Pokud budete tedy pro váš příběh vytvářet spouštěcí událost, použijte některé z těch sloves jako otázku.

Jaká událost by mohla mého protagonistu vyprovokovat nebo inspirovat k (vložte hlavní zápletku vašeho příběhu)? Když se na to takhle podíváte, pak finále vašeho příběhu a spouštěcí událost mají být propojené. Finále se týká cíle, kterého chce váš hrdina dosáhnout a spouštěcí událost odstartovala jeho cestu k tomuto cíli.

Ať to má pořádnou sílu

Nespokojte se se smutnou událostí. Existuje neomezené množství možností, co může být spouštěcí událostí a měla by sloužit jako sekundární háček pro čtenáře. Udělejte ji překvapivou nebo děsivou, případně dramatickou. Nenechte příběh začínat líným dloubnutím do ruky, potřebujete pořádný kopanec do koulí.

Zdroj: VivienReis

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

AuthorLevelUp: Jak napsat knihu bez osnovy

AuthorLevelUp: Jak napsat knihu bez osnovy

Neustále dostávám dotazy ohledně intuitivního psaní. Michaele, ty píšeš naprosto bez osnovy. Jak se ti to daří a jak to děláš? Jak přemýšlíš o tomhle? Takže některé hlavní otázky ohledně pantsingu (psaní bez osnovy), které dostávám. (promo na Pocket Guide to Pantsing)...

Bookishpixie: Pomoc, moje kniha je moc krátká!

Bookishpixie: Pomoc, moje kniha je moc krátká!

Ahoj, super komunito, jsem Gabe a tohle je Bookishpixie. Během posledních několika měsíců jsem měl spoustu otázek ohledně dosažení požadovaného počtu slov pro plnou novelu bez strávení 10ti stránek popisováním pole. Naprosto tomu rozumím těmhle obavám. Psaní knihy je...

Líbí se ti článek? Lajkni / sleduj / sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *