Jak udržet mýty v chodu i při problémech?

Zjisti víc

 

 

iWriterly: 10 způsobů, jak nezačínat váš román

V tomhle článku vám představím 10 způsobů, jakými byste nikdy neměli začínat váš román.

Představení hrdiny

Respektive nepředstavení hrdiny hned ze začátku. Mějte na paměti, že tohle je pro dnešní literární agenty nebo nakladatele, stejně tak jako pro moderní čtenáře. A většina dnešních čtenářů chce, aby byl hrdina představen hned na začátku příběhu.

Kdokoli příběh vede, má vliv na zápletku, ať už je to jakékoli dobrodružství, tak se s ním chceme setkat hned na začátku. A jak v agentuře, tak jako freelancer, případně v soutěžích, jsem viděla hodně textů, kde lidé představovali na začátku postavu, která nebyla protagonista, měla ale svůj POV. A trvalo to hrozně dlouho.

Příkladem tohoto postupu je prolog, kapitola z pohledu někoho jiného, kapitola z pohledu záporáka, případně prolog z jeho pohledu.

A ještě jedna možnost, která už se také stala klišé, je prolog z pohledu postavy, která nejspíš záhy zemře a už ji tedy nikdy neuvidíme. Bylo to uděláno mockrát, nedělejte to takhle. Případně se hodně zamyslete nad tím, jestli váš příběh něco takového potřebuje.

Snové pasáže a falešné starty

Pojďme si promluvit o tom, proč snové pasáže prostě nejsou dobrý nápad. V první řadě nezískáte základní linii pro to, co je pro postavu normální. Když jste hozeni do snu, je to obvykle velmi podivné, velmi surrealistické, dějí se zvláštní věci, nevíte ale, co je pro tu postavu normální. Neřeknete si tedy aha, to, že se něco takového děje, je asi docela zvláštní.

Dalším důvodem je to, že se to prostě vyskytuje moc často, až do míry, která z toho dělá klišé. Proto za to nebudou plusové body, když právě takhle začnete knihu.

Třetím důvodem je skutečnost, že snovou sekvenci v knize obtížněji identifikujete, že se něco vůbec odehrává ve snu. V seriálu nebo filmu máte speciální efekty a můžete věci jasně odlišit. V knize je tohle náročnější, takže máte velkou šanci, že čtenáře totálně zmatete. Málokdy si řekne aha, tohle je sen, hustý, je to trochu odlišný. A pak bude pokračovat první kapitolou.

Sny se samozřejmě použít dají, ale později v knize, kdy už je nastoleno a popsáno normální prostředí.

Proč nejsou dobrý start falešné starty? Je to v základu jen lákání čtenáře. Když knihu začnete první kapitolou, je to obvykle něco jako slib čtenáři. Příslib toho, co mohou očekávat od postav, světa, tempa psaní, stylu a podobně. Když to uděláte jinak, tak to svým způsobem porušujete a nalamujete.

Možná se to čtenáři bude líbit, možná má rád, že začnete vyprávět jiný příběh, než o jaký půjde později. Ale to nejsou časté případy.

 

Zbývá vám ještě 70 % článku.
Chcete-li pokračovat ve čtení, přihlaste se k odběru newsletteru nebo zalogujte.

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Úvahy o fantastické době II. Malý trh nebo jen špatný pohled?

Úvahy o fantastické době II. Malý trh nebo jen špatný pohled?

„Obchody nejdou, vždyť se o tom všude píše. Krize.“ „No jo. Ale tyhle noviny jsou půl roku starý...“ „No já si nový nekupuju, kam bych přišel?“ Bylo nás pět, volná parafráze Pokud se v literárních kruzích pohybujete, pravděpodobně jste tuhle mantru slyšeli už víckrát...

Robert McKee: Práce se scénami s pozadím postav

Robert McKee: Práce se scénami s pozadím postav

Jak můžeme napsat pozadí postav? Na papír. Napíšete celou historii vašich postav ode dne, kdy se narodily. Budete mít dlouhé složky jejich životopisu až do spouštěcí události, kdy váš příběh začíná. To, čím jsou, je kombinace jejich genů a toho, čím prošly, všech...

Ellen Brock: Jak spravit ochablý prostředek vaší knihy

Ellen Brock: Jak spravit ochablý prostředek vaší knihy

Dneska bude řeč o psaní prostředku vaší knihy, protože s tím hodně autorů zápasí. Povede se jim začátek a těší se na závěr, jenže uprostřed úplně nevědí, co vlastně dělat. Je to nejspíš nudné a kolikrát jim přijde, že jen představují nutné překážky v konfliktu jen...

Líbí se ti článek? Lajkni, sleduj, sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *