Ahoooooj všichni. Dneska vypouštím trochu tvrdé lásky, protože jinou dávat neumím. Poslední dobou jsem se zase trochu přidružila k psací komunitě a zachytila jsem kolem plout některá opravdu toxická přesvědčení.
Teď mluvím o naprosto pitomých přesvědčeních, která se týkají psacího průmyslu. Takových, která mohou jakýkoli váš pokrok naprosto zlikvidovat. A myslím, že si o nich potřebujeme promluvit. Jsem tu proto, abych některá z nich opravila, takže budete mít mnohem realističtější očekávání ohledně toho, do čeho lezete.
Může to být bolestivé. Může to být ošklivé. Ale dělám to z lásky. Jde to přímo z mého ledového a černého srdce.
(poděkování Skillshare)
Teď už můžeme přejít na korekci 10 nejtoxičtějších přesvědčení ohledně psacího byznysu.
Číslo jedna – nejste žádná výjimka
Říká se tomu výjimka z pravidla, protože tu je nějaké pravidlo. Můžete si myslet, že jste další Stephen King, jenže Stephen King je Stephen King už po desítky let. A ještě nikdo ho nesesadil.
Průměrný fantasy román má 90 000 – 120 000 slov s trochou prostoru na obou koncích. Ale vy budete výjimka z pravidla, protože ten váš bude mít 600 000 slov. Napadá vás nějaký román o této délce, který byl v posledním století opravdu hitem (cvrlikání cvrčků).
Ani já ne. Neříkám to proto, abych naprděla na vaše sny, podle mně je opravdu důležité věřit svým instinktům. Stejně tak je ale podstatné umět rozlišovat mezi vlastním instinktem a egem. Vaše instinkty vám sdělují, že můžete úspěšně provést tu obrovskou věc, jakou je napsání knihy. Vaše ego vám říká, že se právě touhle stanete slavnou hvězdou a milionáři.
To samé ego vám říká, abyste pustili ven román rozsahu slovníku a že si ho všichni koupí. Několikrát se nadechněte, promyslete si věci logicky a trochu se kroťte.
Číslo dvě – nikdo vám nic nedluží
Čtenáři nebudou kupovat vaši knihu jen proto, že jste noví a zatraceně, přece si tu podporu zasloužíte. Opravdu? Proč by měl někdo cizí utrácet těžce vydělané peníze za knihu autora, o kterém neví vůbec nic? Všichni chceme, aby naše knihy kupovali lidé v houfech, ale když se to neděje, není to chyba čtenáře. Je to vaše chyba! Případně vašeho nakladatele, ale většinou vaše.
Možná jste zvorali marketing, nebo do háje neudělali vůbec žádný. Možná vaše obálka vypadá jako z dětských omalovánek. Možná ta kniha vlastně není úplně dobrá. Může existovat milion a jeden důvod, proč se vaše kniha neprodává, ale „čtenáři neocení mého génia“ mezi ně nikdy patřit nebude. Nemáte žádný nárok na publikum ani na prodeje. Tohle všechno si musíte vydřít.
0 komentáøù