Utekl ze svého světa a procitl do intrik.

Zjisti víc

AuthorLevelUp: Jak napsat knihu bez osnovy

Neustále dostávám dotazy ohledně intuitivního psaní.

Michaele, ty píšeš naprosto bez osnovy. Jak se ti to daří a jak to děláš? Jak přemýšlíš o tomhle?

Takže některé hlavní otázky ohledně pantsingu (psaní bez osnovy), které dostávám.

(promo na Pocket Guide to Pantsing)

Kolik plánování než předpříprav dělám při psaní svých knih? Tedy bez osnov, protože píšu bez jakékoli struktury

Jediné, co udělám, je, že se dostanu do bodu, kdy vím, jaká bude první scéna. A to je vždycky hrdina, který naráží na nějaký problém. To je všechno. Kde je hrdina, kde se nachází, jak se ohledně toho cítí a s jakým problémem se potřebuje vyrovnat.

To je jediná věc, kterou si v takovém momentě dovolím vidět. Jasně, můžu mít jasno ohledně dalších věcí, jako třeba kdo bude zrovna záporák, kdo budou podpůrné postavy. Můžu mít v hlavě nějaké další scény ze stejného příběhu, ale reálně nevím, co dalšího se stane kromě téhle scény s hrdinou a jeho problémem.

A to je jediná příprava, kterou reálně provádím.

S jakými problémovými místy se při psaní bez osnovy setkáváš a jak to řešíš?

Nedávno jsem rozebíral, jak překonat první třetinu jakékoli knihy. A časem jsem zjistil, že je to právě první třetina, tedy asi 25 – 35 % knihy, kdy prostě nevidíte nic dalšího. Jen tak naprázdno bzučíte, už jste se dostali přes počáteční nadšení a najednou vrazíte do zdi.

Nevíte, co se se stane dál, nevidíte další scény, začíná panika a taky se ptáte sami sebe, jestli má vůbec cenu pokračovat. A hodně lidem nedochází, že je to naprosto normální součást jakéhokoli tvůrčího procesu. Tohle je místo, kde se zasekne opravdu hodně lidí.

Jak mám vědět, jak dlouhé to celé bude, když nemám osnovu?

Odpověď první, nevím. Odpověď druhá, vůbec mi to nevadí. Další část je, že tohle je hrozně těžká část pro mnoho autorů, hlavně pro ty, kteří nikdy předtím bez osnovy nepsali. Je potřeba, aby tuhle potřebu opustili. Protože nás hodně zdrojů učí, že tohle máme vědět, že musíme vědět, jak bude ta kniha dlouhá. A že pokud se do nějakého rozsahu nevejdeme, tak na to čtenáři nepřistoupí.

Tohle zkrátka není pravda. Sednu si a píšu román. Prostě jen sedím a píšu. Dopíšu to, a co mám a jak to mám, tak to prostě je. Téměř vždycky, v 9 případech z 10, skončím někde mezi 40 000 – 50 000 slovy. Někdy je to trochu víc, někdy míň, ale je mi to jedno. Pořád to vydám a pořád tomu budu říkat román, dokud to má víc jak 30 000 slov.

Lidé s tím nemusí souhlasit, jenže čtenáři mi nikdy neposílali komentáře ohledně délky příběhu. A to bude nejspíš platit i u vás. Jediné, co je reálně zajímá, je, jestli je ten příběh kompletní. Pokud je kompletní a vy jste odvedli maximum, pak je to naprosto v pořádku, pokud jsou některé vaše romány kratší než ostatní. Protože nakonec jde o postavy.

Zbývá vám ještě 70 % článku.
Chcete-li pokračovat ve čtení, přihlaste se k odběru newsletteru nebo zalogujte.

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Upozornění: Veškeré návody, tipy a rady ohledně psaní je na místě brát právě jako rady a tipy, nikoli neotřesitelnou pravdu vytesanou do kamene. Je možné je porušovat a mnoho úspěšných autorů to dělá. Prvním krokem k funkčnímu porušení pravidla je však jeho dobrá znalost aneb Naučte se pravidla, abyste věděli, jak je správně porušit;-)

Související články

Ellen Brock: Jak na psaní reaktivních scén

Ellen Brock: Jak na psaní reaktivních scén

Ahoj lidi, tady je Ellen Brock, editorka. Dneska se budeme bavit o reaktivních scénách. Minule jsme mluvili o proaktivních, kde je struktura cíl, konflikt a rozuzlení. Reaktivní scény jsou ovšem trošku odlišné. Takže místo toho, aby začaly cílem, reaktivní scény...

Ellen Brock: Jak zkrátit vaši knihu

Ellen Brock: Jak zkrátit vaši knihu

Je mnoho důvodů, proč můžete chtít zkrátit vaši knihu, jako že agent nebo editor vám řekne, že vaše kniha je moc dlouhá. Také si můžete nezávislé na jakémkoli posudku uvědomit, že je vaše kniha příliš dlouhá v rámci žánru. Tohle je docela častý případ u novel, které...

Ellen Brock: Jak napsat proaktivní scény

Ellen Brock: Jak napsat proaktivní scény

Dneska budu mluvit o psaní proaktivních scén. Podíváme se na tři takové ze třech různých knih, později budeme mluvit o reaktivních scénách a o tom, jak se od těchto liší a jak jsou strukturované. Proaktivní scény jsou většinou následovány reaktivními scénami, můžete...

Líbí se ti článek? Lajkni, sleduj, sdílej, ať ti nic neuteče.

Jestli ti dokonce nějak pomohl v psaní nebo tě přivedl na nějaké další myšlenky, zvaž podporu webu.

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *